måndag 18 september 2017

Dagens aktietips och köp av Hemfosa

Det här är fjärde gången på lika många dagar som jag sätter mig ner och skriver på det här inlägget. Varje gång jag trott att jag skulle kunna ta en halvtimme för mig själv och skriva lite så har jag snabbt blivit avbruten. Så är det när man är småbarnsförälder, det finns alltid något eller någon som pockar på uppmärksamhet. Nu sover dock resten av familjen, så nu gör jag ett nytt försök!

Nu ska ni få ett riktigt bra aktietips. Dagens aktietips är att inte lyssna på aktietips. Min erfarenhet av tips är nästan uteslutande negativ, både när jag tagit emot tips och gett tips själv. Själva grundtanken med ett tips är att man spekulerar och är ute efter snabba vinster. Om någon ger dig ett tips så kanske de har haft aktien ett tag och gjort en hacka, men det behöver ju inte vara en indikator för framtida uppgångar. Tänk på alla aktieägare i Fingerprint som lockats in i aktien av tidigare storvinster. Efter dagens vinstvarning är aktien ned 80 % från toppen.

Nej, jag köper aktier för att vara långsiktig, för börsen och enskilda aktier kan svänga stort på kort tid. Sätt dig in i vad det är för bolag du köper, stirra dig inte blind på kursrusningar. Snabba klipp kan bli snabba förluster istället. Därför vill jag inte ge aktietips när någon frågar. Jag kan ge tips om bra bolag, men inte med utgångspunkten att de ska rusa 20-30 % på några veckor.

Med det sagt så gjorde jag ett miniköp i Hemfosa, som jag äger sedan tidigare, i fredags. Jag har ett ISK på Nordnet som jag kan göra gratis affärer på och som jag använt som ett litet lekkonto. Jag slutade med det ganska snabbt dock eftersom det tog alldeles för mycket tid i anspråk. Däremot har jag börjat ett sparande i ett fåtal aktier där. Tanken är att jag ska köpa ett litet antal aktier varje månad och på lång sikt bygga upp ett stort innehav i de bolagen. I fredags slog jag därför till och köpte ytterligare en Hemfosa. Jag har några stycken sedan tidigare och tänker som sagt köpa en då och då. Hemfosa är ett fastighetsbolag och de har kvartalsvis utdelning (vilket jag gillar). De satsar också på samhällsfastigheter (t ex sjukvård, utbildning, polis och myndigheter). Tanken bakom det är att efterfrågan på denna typ av fastigheter ökar, medan t ex efterfrågan på butikslokaler går åt andra hållet. Det är en sund tanke tycker jag och sjukhus och skolor byter inte lokaler hipp som happ vilket borgar för långa kontrakt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar