lördag 30 september 2017

Uppgång, utdelning och uppsving

Ny helg och börsen har fortsatt uppåt. Nio dagar i rad har börsen gått upp och det har bara hänt tre gånger de senaste tjugo åren. Vid två tillfällen sjönk börsen den tionde dagen och vid tredje tillfället så gick börsen upp även den tionde dagen. Utveckling efter dessa dagar var vid alla dessa tillfällen starkt positiv. Vi får väl hoppas på att det blir så även denna gång.

Min portfölj ligger nära årshögsta, på 10,77 % upp i år. Mitt mål är att varje år slå indexet SIX Portfolio Return Index, som speglar Stockholmsbörsens utveckling inklusive utdelningar. Just nu ligger jag något efter indexet eftersom det ligger på 12,50 % upp i år. Min portfölj brukar inte hänga med när börsen stiger kraftigt, men när börsen går ned så brukar den istället stå emot nedgången bra.

I slutet av veckan ramlade det in utdelning från Castellum. De har valt att dela upp utdelningen på två tillfällen, vilket jag tycket mycket om eftersom det är roligare med fler tillfällen än ett per år. Eftersom det är ett av mina minsta innehav så blev det inget pengaregn denna gång, men utdelningar, oavsett storlek, är alltid en källa av glädje.

I veckan kom också Nobinas kvartalsrapport. Kursen har varit rejält nedtryckt efter den senaste kvartalsrapporten som var en stor besvikelse. Men denna gång blev det en rapport som slog förväntningarna och på två dagar har kursen stigit 14 %. Alltid roligt när det blir en vändning i ett innehav som gått ned mycket.

Nästa vecka är det oktober och rapporterna för det tredje kvartalet börjar rulla in. Det är antagligen dessa som kommer sätta tonen på börsen framöver. Om rapporterna inte lever upp till förväntningarna så lär det bli negativa toner i oktober och november.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar