onsdag 27 september 2017

Gott och blandat

Dags för ytterligare ett lite blandat inlägg. Helgen var som vanligt fulltecknad och sen bar det av på semester. Nu när vi är på plats tänkte jag skriva några rader om vad som hänt so far denna vecka.

Börsen stiger, stiger och stiger... Idag är det åttonde dagen i rad som börsen stiger och det hör inte till vanligheterna. Det verkar som att vi lämnar de lägre regionerna och går mot nya toppar istället. Det svänger fort i den här branschen, bara för några veckor sedan såg det dystert ut. Men inget har rått på börsen på senare tid, trots hotande vapenskrammel med mera. Lagom till löningen står alltså kurserna generellt en bit högre än de gjorde för bara en dryg vecka sedan. Det är ju ganska surt när man är köpsugen och har i bakhuvudet att man kunde ha köpt billigare för några dagar sen. Men det är bara att bita i det sura äpplet, nästa månad kanske det är tvärtom. Det brukar jämna ut sig över tid om man köper varje månad.

Denna veckan har det då blivit 3 köp i mina olika innehav. Först köpte jag 3 stycken Saltängen Property Invest. Det var rätt länge sedan jag köpte några aktier i det bolaget eftersom jag funderat mycket på om jag ska fortsätta investera i dem. Det här är ett väldigt speciellt bolag eftersom de endast äger en enda stor fastighet som hyrs ut till ICA. De använder lokalen till lager, logistik och kontor. Kontraktet är i nuläget skrivet fram till 30 september 2023. Förra året gjorde bolaget en vinst på 9,91 kr per aktie och av den vinsten delar man i år ut hela 9,80 kr per aktie. Jag har funderat på om det inte är för riskabelt med ett bolag som endast äger en fastighet och att högre räntor kanske kan påverka resultatet framöver. Utdelningen lär heller inte höjas och kurspotentialen borde vara begränsad. Men aktien har faktiskt gått bättre än börsen i år och jag ligger nästan 20 % plus. Så totalavkastningen är rätt hög och därmed tycker jag att de är fortsatt värda att investera i.

Idag ropade jag in 3 stycken Axfood också. En säljrekommendation tynger aktien med drygt 5 % idag, men det ser jag bara som ett köpläge eftersom jag är långsiktig. Axfood är också ett av mina fem minsta innehav och därför var det också läge att fylla på i dem.

Slutligen köpte jag 4 stycken Handelsbanken även om det tog emot lite. Aktiekursen är inte speciellt lockande i nuläget, jag har köpt till betydligt lägre pris. Men å andra sidan har jag även köpt för högre pris och senaste jag köpte var i december förra året, så nu var det dags. Handelsbanken tog sig därmed in på topp fem bland mina största innehav.

I övrigt så var det bolagsspecifika nyheter som gjorde att kurserna rusade i olika riktningar. Lucara Diamond meddelade igår försäljningen av jättediamanten som de grävde upp redan för två år sedan. Det är den största diamanten som hittats på över 100 år och priset landade på 53 miljoner dollar. Priset var tyvärr inte i klass med förväntningarna, men nu har man äntligen blivit av med stenen som varit ett frågetecken som hållit tillbaka kursen. Aktien slutade upp drygt 7 % igår och fortsätter upp knappt 5 % idag. Det kan bli en extrautdelning framöver och det lockar ju givetvis.

Lika bra gick det inte för Gabather, som håller på att ta fram ett läkemedel för bl a schizofreni. De tvingas senarelägga klinisk fas 1 studie till första halvåret 2018. Det är tredje gången de flyttar fram studien och det mottogs inte väl. Aktien backade nästan 30 % igår och fortsätter ned drygt 5 % i skrivande stund. Detta är ett gammalt sorgebarn som växelvis är min sämsta eller min bästa investering. Jag har legat både 40 % minus och 50 % plus. Jag tänker dock att detta är ett av mina minsta innehav och skulle de lyckas så kommer kursen mångdubblas medan om de misslyckas så förlorar jag inte så mycket. Jag tänker dock inte investera något mer. Anledningen till förseningen av studien var dock också underliggande positiv. Man kunde inte hitta någon maximal dos för läkemedlet i ett av försöksdjuren. De prövade alltså toxiciteten men kunde inte hitta någon maximal dos, vilket är ovanligt. Nu får de göra en tilläggsstudie i ytterligare ett försöksdjur innan de kan gå vidare. Allt som jag läst om läkemedlet låter extremt lovande och det är en jättemarknad som man kommer nå. Tyvärr drar det ut på tiden hela tiden. Vi får se hur det utvecklar sig, jag hoppas naturligtvis på att de lyckas inom kort.

Det var allt för denna gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar