torsdag 2 januari 2020

Årsrapport 2019

Så blev det då äntligen dags att summera 2019. Ett otroligt år är till ända, ett år som gav den bästa avkastningen på 10 år. Den gången blev även nästa år, 2010 ett fantastiskt år och det finns visst statistik som säger att det är mer troligt att ett kanonår följs av ett ytterligare ett kanonår. Men med statistik kan du i princip bevisa vad som helst och vad som kommer hända 2020 vet kan en pilkastande apa prognostisera bättre än den samlade expertisen. I förra årsrapporten trodde jag till exempel att 2019 skulle ge negativ avkastning, precis som 2018 gav. Min spåkula för 2020 säger att det blir standardavkastningen 6-7 %. Hur som helst ska vi i detta inlägg fokusera på mitt 2019. SIXRX, som visar den genomsnittliga utvecklingen på Stockholmsbörsen inklusive utdelningar, slutade på 34,97 %.

Portföljutveckling
Den svenska portföljen gick upp 27,85 %. Givetvis ett helt lysande år, men ändå är jag inte nöjd. Jag underavkastade SIXRX med hela 7,12 procentenheter och den bistra sanningen är ju att jag hade fått betydligt bättre avkastning om jag sålt alla innehav i slutet av december förra året och investerat allt i en simpel passivt förvaltad indexfond. Utöver denna portfölj har jag en minimal svensk tradingportfölj som 2019 gav 28,19 %, dock var den endast aktiv från 18 mars. 2020 hoppas jag kunna få lite bättre fart på portföljerna och jag har under hösten skurit bort sådan innehav som inte passar in i min strategi.
Ännu lite bättre gick det för den utländska portföljen med 28,60 %. Här jämför jag mig med SPP Aktiefond Global A och den gick upp 31,91 % under 2019. Så även här underavkastade jag, men inte lika mycket som med den svenska portföljen.

Sammanvägt gick de tre portföljerna upp 28,08 % under 2019.

Utdelningar
Inför 2019 hade jag som mål att nå 7 500 kr i utdelningar. Tidigare år har jag missat mina mål med minsta marginal, men 2019 hade jag marginalerna på min sida. Till slut blev det 7 729,09 kr, vilket är en ökning med ca 57 % jämfört med 2018. Inför 2020 hoppas jag kunna öka utdelningarna med ca 40 % och nå 10 500 kr. Lite draghjälp kommer jag få av återbetalning av dragen utländsk källskatt som från och med i år kommer börja komma in på kontot.

Det var en lite kort årsrapport. Imorgon hoppas jag kunna släppa en sammanställning av några profilers avkastning 2019, precis som jag gjorde för 2018. Utöver det har jag flera inlägg planerade så här i början av 2020. God fortsättning på er!

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Trots att du hamnar lite efter index så är det ett fantastiskt bra år.
    Bra jobbat!

    Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera