onsdag 1 januari 2020

Månadsrapport december

Dags att skriva den sista månadsrapporten för 2019 innan jag summerar hela året som gått. December var återigen en stark positiv månad för börsen i allmänhet och portföljen i synnerhet. November avslutades med ett portföljvärde på 167 205 kr, medan december slutade på 174 176 kr. Återigen en riktigt bra månad följaktligen. Nu ska vi titta på detaljerna.

Sparkvot

Lön och andra ersättningar27 891 kr
Paneler147 kr
Amortering1 744 kr
Pensionssparade500 kr
Aktiesparande1 500 kr
Överföring till min fru300 kr
Buffertsparande500 kr
16%
En något starkare inkomstsida än vanligt till följd av ett friskvårdsbidrag på 1 625 kr, styrelsearvode och panelpengar. Tyvärr så var våra utgifter denna månad vansinnigt höga och som den enda som jobbar nu (frun föräldraledig) måste jag bidra med väldigt mycket av min lön till hushållskassan. Att jag trots detta ändå kunde sätta över 1 500 kr till aktierna är jag mycket nöjd med. I början av månaden så var jag rädd att vi till och med skulle behöva ta av vår buffert. Januari kommer innebära mer normala utgifter så förhoppningsvis kan jag återgå till en mer anständig sparkvot.

Månadens affärer
Köpte 4 st Tele2 B
Sålde tradinginnehav värt 748 kr
Köpte 35 st Softronic B
Köpte nytt tradinginnehav värt 783 kr
Köpte 12 st HiQ International 
Köpte 8 st Genworth MI Canada Inc
Nyteckning av två nya lån på Kameo motsvarande 1 000 kr

Den stora kassan har minskat en del från förra månaden, men det finns fortfarande en del torrt krut kvar. Största investeringen var en ökning i Genworth motsvarande drygt 3 000 kr.

Kontoutveckling
En helt godkänd avslutning på 2019 för den svenska portföljen tycker jag, med lite bättre utveckling än index. De senaste månaderna har gått rätt bra medan sommaren och tidig höst var katastrofal. 

Det ser rätt illa ut i grafen, men faktum är att min jämförelsefond SPP Aktiefond Global A endast steg 0,29 % under december så det gick jämförelsevis rätt bra för min utländska portfölj. 

Utdelningar
EPR Properties 23,84 kr
STAG Industrial Inc 25,56 kr
Las Vegas Sands Corp 24,32 kr

Blott 73,72 kr i utdelningar under december månad och det var ju inte mycket att hänga i julgranen. Men många bäckar små bidrar till totalen och jag är helnöjd med totalen 2019. 

Det var allt för december månad. Härnäst ska jag skriva ett inlägg om hela året 2019.

2 kommentarer:

  1. Vilka bolag har du på bevakning idag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jobbar inte riktigt med bevakning. Om jag ska ha ett nytt innehav tar jag fram en lista på kandidater som jag sen sållar i och betygsätter de som är kvar. Hittar jag nåt intressant så köper jag det direkt oavsett kursläge. Så har inga bolag på bevakning nu.

      Radera