fredag 10 januari 2020

Dags att förhandla om bolåneräntan?

I dagarna efter nyår så var jag inne på internetbanken och klickade runt lite. Såg då att Länsförsäkringar höjt min bolåneränta till 1,77 % från 1,55 %. Det var ju ingen höjdare och gjorde mig rätt stridslysten. Under 2019 hade de redan höjt en gång och då från 1,35 %. Detta hör naturligtvis ihop med Riksbankens höjningar av reporäntan, så det var väl inte helt oväntat. Det jag tycker är fult är dock att man aldrig meddelar att räntan är höjd. Ett enkelt meddelande i internetbanken räcker ju, de behöver inte skicka ut papper om det. Jag gissar dock att tanken är att många ska missa höjningen och betala högre ränta till banken.

Bolåneräntor är annars en relativt ny företeelse för mig trots att jag är runt 35 år gammal. Fram till sommaren 2018 hade jag aldrig ägt en bostad och därmed aldrig behövt ha koll på bolån. Sommaren 2018 köpte vi dock vår lägenhet för 2,3 miljoner kronor och har därmed inte hunnit amortera av jättemycket ännu. Detta påverkar nämligen vilken ränta som bankerna är villiga att erbjuda dig som bolånekund. Har du en låg skuldsättning i förhållande till bostadens värde så kan du få en bättre ränta. Vi som har hög belåning får därför leva med jämförelsevis hög ränta. 

När man ska förhandla om räntan kan bankerna komma dragandes med nån snyfthistoria om att räntorna är så låga att de inte tjänar så mycket pengar på det. Det är bara att bortse ifrån direkt. Förvisso har den genomsnittliga räntan på bolån sjunkit mycket över fram till idag. Går du tillbaka 10 år i tiden så var räntor på runt 3-4 % vanliga. Innan finanskrisen och tidigt 00-tal kunde du få en ränta på 5-6 %. Tittar vi tidigt 90-tal och 80-tal så var inte räntor mellan 8-12 % ovanliga och även högre än så vid vissa tillfällen. Men sanningen är att trots låga räntor så har bankerna historiskt höga vinstmarginaler på bolånen.
Bilden ovan är tagen från Finansinspektionens hemsida och visar att bankerna just nu tjänar stora pengar på bolånen. Så kommer din bankman dragandes med nån sån historia om minskade vinster så kan du visa denna bild samt utdrag ur senaste årsredovisningen som visar att banken gjorde x miljarder i vinst på bolånen förra året. 

Själv fick jag tag på min bankman tidigare i veckan och han kunde erbjuda 1,39 % om jag band de två stora delarna av lånet på ett år. Vanligtvis är jag motståndare till bunden ränta, men vi kommer med största säkerhet inte göra några förändringar i vårt liv under ett år så jag valde att acceptera erbjudandet. Den lilla delen av lånet, motsvarande knappt 10 %, fick en rörlig ränta på 1,57 %. Så jag är mycket nöjd. Istället för att betala nästan 4 000 kr mer för bolånet i år så kommer vi betala ca 3 000 kr mindre än vi gjorde förut. Det är en skillnad på 7 000 kr bara för ett litet samtal med banken. Kolla runt vad du kan få någon annanstans, lyft luren, ring banken och förhandla. Det är värt det!

2 kommentarer:

  1. Bra där!

    Vad bra att du skrev om detta. Min ränteavvikelse (som banken benämner det) går ut i slutet på Mars. Så dags för mig att höra av sig till banken snart.

    Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera