söndag 5 januari 2020

Min frus portfölj - sammanfattning 2019

Vid sidan av mina egna investeringar tar jag även hand om min frus aktieportfölj. Vi startade portföljen i början på 2016 och i rätt blygsam skala, med månatliga överföringar på 500 kr. Nuförtiden för dock min fru över 1 000 kr varje månad i ur och skur och jag för över 300 kr varje månad.

Portföljvärdet ligger idag på nästan 65 000 kr, mer än en dubblering av värdet på ett år. Innehaven i portföljen är som följer:

ALM Equity Pref
Bulten
Fastpartner A
Hennes & Mauritz B
HEXPOL B
Husqvarna B
Industrivärden C
Indutrade
Investor A
Klövern pref
Nolato B
Proact IT Group
Svolder B
Swedbank A
Tele2 B
Vitec Software Group B
Ocean Yield 
Royal UNIBREW
Sparebank 1 Nord-Norge

De tre största innehaven är Indutrade, Tele2 och H&M medan Ocean Yield, Proact IT Group och Royal UNIBREW är de minsta.

Utdelning och avkastning 2019
2018 gav min frus portfölj en utdelning på 1 267 kr, medan 2019 gav 1 968 kr. En något svag ökning i mitt tycke, då jag inför året trodde att 2 000 kr borde nås lätt. Nåväl, så kan det gå då jag gjort mig av med några högutdelare medan några starka tillväxtbolag tillkommit.

Dags att titta på avkastningen och följande graf kommer från den svenska portföljen.
Kan man få byta portfölj? Min egen portfölj avkastade endast lite drygt 28 %, medan fruns klämmer till med 45,49 %. Det är jag givetvis supernöjd med och visst känns det bra att visa upp detta för min fru. Kommentaren brukar dock vara "va? har jag inte mer på kontot?". Bäst gick det för Vitec med +138 %, men även Nolato och Indutrade bidrog starkt för att nämna några. Drog ned siffrorna gjorde Swedbank, även om jag la till innehavet efter första större nedgången, samt Bulten. Den utländska portföljen har bara tre innehav och är så pass liten så det är inte så mycket att visa upp. Dock gick den avsevärt sämre än den svenska med "bara" +21,62 %. 

Är det någon annan som sköter sin partners portfölj och hur har det gått i så fall? 

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Snyggt jobbat med frugans portfölj. Jag sköter inte fruns portfölj men hjälper till. Hon loggar dock inte in självmant.

    Hon brukar säga: Är det inte mer pengar, kom tillbaka när det är några miljoner. Då kan vi börja snacka.
    Hahaha.

    Tyvärr är frugans portfölj "bara" upp 29,5%.
    Inte lika bra som min portfölj men ändå ok.

    Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe verkar som våra fruar är rätt lika 😄 nå, 29 % är ju rätt bra ändå.

      Radera
    2. Det låter så :)

      Ja det går inte att klaga på det.
      Men det är ju inte några miljoner än ;)

      Mvh PB?

      Radera