måndag 6 januari 2020

Mycket på gång

Jag tänkte slå emellan med ett framåtblickande inlägg istället för fler summeringar av 2019. Det har varit en väldigt produktiv jul- och nyårsledighet med många inlägg på kort tid. Sedan nyårsdagen har jag till och med skrivit ett inlägg om dagen. Rena Sparo-klass! Men snart börjar jag jobba igen och då tror jag att jag knappast hinner skriva ett inlägg om dagen. På tisdag är det dags igen, men det blir ändå väldigt annorlunda. Då påbörjar jag min nya tjänst som samordnare på en helt ny enhet och lämnar mina kära kollegor. Så fokus kommer ligga på jobbet ganska mycket framöver. Dock kommer jag om drygt tre veckor bli gräsänkling en längre period igen när frun och barnen drar till Colombia i sex veckor. För att fylla tomrummet efter dem lär jag skriva av mig mycket på bloggen.

För övrigt börjar det närma sig en av börsens tre intensiva perioder för mig. Mycket att göra och hålla koll på brukar det naturligtvis vara under själva utdelningsvåren mars-maj, men också när bolagen släpper sin tredje kvartalsrapport för året då jag brukar kunna göra en prognos på den kommande utdelningen utifrån dem. Men den period som närmar sig nu är själva årsrapporterna, där utdelningsförslaget lämnas. Det är alltså ett förslag som styrelsen lämnar och som sedan fastställs på stämman senare i vår. Vanligtvis så godkänner stämman förslaget, men det har hänt att man inte gjort det eller att utdelningsförslaget ändras innan bolagsstämman. Många kommer säkert ihåg Fingerprint som i sin bokslutskommuniké i februari 2017 föreslog en utdelning på två kronor bara för att en dryg månad dra tillbaka förslaget i samband med en vinstvarning.

För min del så är det danska Tryg som är först ut med sin årsrapport 22 januari. Populära Castellum kommer sedan 24 januari och följs sedan av HiQ, SEB, Intrum och Gränges 29-30 januari. Sedan rullar det på med bokslut under hela februari och sen tar själva utdelningarna vid. I år hoppas jag få 10 500 kr i utdelningar och några dagar in på det nya året har jag uppnått 3,5 % av det målet. I kassan finns det ca 8 000 kr att placera och även om jag skulle vilja ha allt placerat innan utdelningsvåren så vill jag inte kasta in allt bara för sakens skull.

Imorgon (troligen) fortsätter jag med en flerårsöversikt på mitt sparande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar