lördag 4 januari 2020

Tradingportföljen - årsavstämning

Som ni kanske läst i min årsrapport och tidigare på bloggen har jag en liten tradingportfölj vid sidan av den stora portföljen. Tanken är att pröva lite nya grepp i liten skala och se om jag kan lyckas med lite trading, dock inte kortsiktig sådan. Innehaven kan jag ha i månader om jag vill, jag har inte satt nån gräns. Portföljen startade jag 18 mars 2019 och resultatet landade på 28,19 %.

Målet under 2020 är att växla upp portföljen och jag tänker sätta mig ned i dagarna och söka fram ett nytt innehav till portföljen. Idag består den endast två innehav, som jag väljer att hålla hemliga. Dock bestod portföljen under större delen av förra året av ett enda innehav som jag sedan sålde med en vinst på ca 20 %. Eftersom innehavet är sålt så tycker jag att jag kan avslöja vilket det var, nämligen Troax. De bolag som jag söker efter till portföljen är bolag med stark tillväxt och då pratar jag lönsam tillväxt. Jag är inte ute efter bolag med olönsamma produkter eller tjänster som förvisso har stark omsättningstillväxt, men som inte tjänar några pengar. Det får ta lite tid innan jag når mina målkurser, min inriktning är inte på några raketer. Jag köper mycket hellre ett bolag vars aktiekurs är på ATH än ett bolag vars kurs dippat 20 %.

Det ska bli spännande att se om jag lyckas 2020. Inledningen på året har i all fall varit mycket bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar