tisdag 7 januari 2020

Flerårsöversikt

Förra året skrev jag två inlägg för att visa upp hur det gått för mig de åren jag har varit på börsen. Inläggen gick igenom min svenska och utländska portfölj med grafer för varje år. Jag tänkte inte lägga upp graferna en gång till så om ni vill titta på 2015-2018 i detalj kan ni göra det här och här. I det här inlägget väljer jag att istället visa tabeller och två övergripande grafer.
Ovanstående representerar min svenska portfölj som är ungefär tre gånger så stor som min utländska portfölj. Jag började med min svenska portfölj 28 maj 2015 så både min avkastning det året och SIXRX motsvarar inte hela året. Om man slår ut detta över hela perioden ser det ut så här grafiskt sett: 
2015-2019
Följaktligen har min portfölj genererat en överavkastning då SIXRX under samma period har gått upp 43,75 %. Tyvärr var ju 2019 det sämsta året av alla fem åren, men det går inte att hänga läpp för det. Jag tar nya tag 2020 och ska se till att utöka gapet mellan jämförelseindex och min portfölj.
Om vi går över till den utländska portföljen så har den funnit sedan 14 juli 2016. Avkastningen under varje enskilt år har sett ut som det står i tabellen ovan. Jämförelsefonden är SPP Aktiefond Global A. Som synes har jag haft två bra år och två dåliga år. Det första året var dock portföljen väldigt liten och bestod som mest av två innehav. Om jag ska presentera det grafiskt så har det sett ut så här under åren:
2016-2019
Under samma period har jämförelsefonden gått upp 61,06 % och därmed har jag underavkastat rätt kraftigt. Det är väl mest det första året som ställer till det och förhoppningsvis kommer jag att täppa till luckan under kommande år även om den utökades 2019. Nu ska vi titta hur det gått med utdelningarna.

Utdelningar
Från ynka 40 kr 2015 till 7 729 kr 2019. Utdelningsökningen från 2018 till 2019 landade på 57 % och för i år räknar jag med att den blir ca 40 % och att utdelningarna överstiger 10 000 kr. Förhoppningsvis kan jag efter i år sätta över mer till portföljerna, och därmed öka utdelningarna, när familjens föräldraledighet tar slut. 

Den här grafen är lite rolig tycker jag. Den visar mina ackumulerade utdelningar som nu kommit upp över 17 000 kr. Den har det karaktäristiska trapputseendet, där utdelningarna skjuter uppåt kraftigt i perioder. Dessa trappsteg sammanfaller naturligtvis med utdelningssäsongen på vårkanten varje år. Trappstegen blir också allt högre och högre och även stegen däremellan blir brantare och brantare. 

Ja, det här är vad en småsparare kan åstadkomma på knappt fem år med avsättningar till aktieportföljen på ca 10 % av nettolönen. Det här är något som de flesta borde kunna klara av och många av mina blogg- och twitterkollegor sätter av betydligt mer. Personligen har jag inget mål om att gå i pension tidigare, men det är trevligt att veta att inom fem år så kommer jag få ut en extra månadslön varje år i utdelning om jag fortsätter på den inslagna vägen. 

3 kommentarer: