lördag 12 januari 2019

Flerårsöversikt- del 2

Igår publicerade jag del ett i min flerårsöversikt och i den berättade jag om utvecklingen för mina svenska aktier under åren 2015-2018. I den här delen är det dags att titta på mina utländska aktier samt en sammanställning av mina utdelningar.

2016
Min utlänska portfölj startade jag upp ett drygt år senare än min svenska portfölj, närmare bestämt 13 juli 2016. Vanligtvis jämför jag mig med SPP Aktiefond Global A när jag tittar på mina utländska aktiers utveckling. Jag vet inte riktigt varför, men Avanza låter mig inte välja exakt de datum jag vill ha när jag tittar på fonden, utan hoppar tillbaka några dagar eller framåt. Så den här jämförelsen blir ingen exakt vetenskap tyvärr. Under samma period som min portfölj gick ned 5,78 % så gick istället SPP Aktiefond Global A upp 10,93 %. En grov underavkastning alltså, men portföljen var väldigt liten under 2016, bestående av bara två innehav. 

2017
Året efter vände det upp rejält med 14,03 %. Jämförelsefonden gick upp ungefär 11 % även detta år, så därmed blev det en överavkastning på 3 procentenheter 2017. 

2018
2018 bjöd på lite blygsammare avkastning, strax över 3 %. SPP Aktiefond Global var ned cirka 1 % under året så det resulterade i en överavkastning för min del på ca 4 procentenheter. 

2016-2018
Sammanfattningsvis så har mina utländska innehav avancerat 10,74 % på 2,5 år. Tyvärr är det betydligt lägre än SPP Aktiefond Global A som under samma period ökat med 22 % i runda slängar. Det är det första året, 2016, som står för hela skillnaden. Förhoppningsvis kan jag fortsätta att överavkasta som jag gjort de två senaste åren och stänga luckan en dag. Nu lämnar vi procenten och tittar på kronorna istället i form av utdelningar. 

Första året började jag med aktier efter den stora utdelningssäsongen så därför blev det endast en liten slant, 40 kr, från Rottneros i en extrautdelning på hösten. 2016 tog det sig ordentligt och utdelningarna ökade med 3 597 % till 1 479,15 kr (tänk om man hade den ökningen varje år). 2017 innebar nästan en dubblering, 94 %, till 2 872,81 kr. Slutligen så blev resultatet 2018 en förbättring med 70 % upp till 4 894,34 kr. Sammanfattningsvis så minskar alltså den procentuella ökningen för varje år som går och det förväntar jag att den ska göra ett tag till framöver så länge mina nyinsättningar är kvar på samma nivå. 

Slutligen kan jag konstatera att min ackumulerade utdelning inom kort kommer överstiga 10 000 kr. Som ni ser på grafen är det på vårkanten som de stora kliven tas och så kommer det naturligtvis fortsätta att vara så länge inte fler bolag börjar dela upp utdelningen som t ex Castellum har gjort. Det här var slutet på min flerårsöversikt och jag hoppas att ni tycker den var intressant. Jag försöker att vara så transparent som möjligt med mina investeringar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar