torsdag 3 januari 2019

Uppföljning av mina mål för 2018

På sidan Målsättningar har jag haft mina långsiktiga mål och målen för innevarande år. Mål är ganska värdelösa om man aldrig följer upp dem och utvärderar resultatet så därför är det dags att kasta ett öga på hur det har gått.

I juni 2018 uppnådde jag en av mina fastställda milstolpar: att ha ett sammanlagt portföljvärde på 100 000 kr. Nästa milstolpe i portföljvärde är en kvarts miljon och det kommer nog ta några år i nuvarande takt. För 2018 hade jag ställt upp följande mål:

Uppnå ett sammanlagt portföljvärde på 115 000 kr
Årlig utdelning på 5 000 kr
Utöka antalet utländska innehav
Fortsätta att utvecklas som investerare och göra smarta val
Sätta in minst 30 000 kr till aktiesparandet

Vi börjar med det första målet om ett portföljvärde på 115 000 kr. Det lyckades jag med under en kort period på hösten, sen sjönk portföljen tillbaka och året slutade på ca 110 000 kr. Jag tycker nog ändå att jag lyckades med målet, för jag hade inte skrivit att det skulle vara slutvärdet på portföljen.

Årlig utdelning på 5 000 kr misslyckades jag med tyvärr, i slutändan saknades det en dryg hundralapp. Lite nesligt såklart, men jag gjorde allt jag kunde för att nå målet.

Att skaffa fler utländska innehav var något som jag genomförde. Nya utländska innehav är finska Capman och amerikanska Las Vegas Sands.

Målet att fortsätta utvecklas som investerare och göra smarta val är ett mjukt mål och lite svårare att följa upp. Hursomhelst så tycker jag att jag uppnått just detta. Mitt tålamod har blivit större och jag följer min strategi utan att avvika från den.

Slutligen så skulle jag sätta in 30 000 kr till mina investeringar. Även det lyckades jag med, dock med ett nödrop. Jag hade möjlighet att sätta över just den summan som saknades vid årets sista överföring.

Sammanfattningsvis kan jag alltså se tillbaka på 2018 som ett lyckat år utifrån mina mål. Kolla in min sida Målsättningar för att läsa vad jag har för mål för 2019.

2 kommentarer: