torsdag 17 januari 2019

It's a long way home


Nu är det inte lång tid kvar av semestern. På söndag åker vi hemåt igen och på måndag är vi hemma. Resan till Colombia var en horribel resa så hemresan måste vara riktigt avskyvärd för att kunna vara värre. För min del ska det bli rätt skönt att komma hem igen. Det ska faktiskt bli roligt att börja jobba igen och skvallra med mina kollegor. Jag har verkligen kunnat slappna av under dessa snart sex veckor och glömt bort vardagsstressen. Min förhoppning är att vi inte hamnar i samma stressiga rutin när vi kommer hem utan att vi hittar ett sätt att leva som är bättre. Om ett halvår ungefär kommer också en ny familjemedlem att se dagens ljus. I sommar föds nämligen vår andra dotter. Det kommer bli fantastiskt att ha två yrväder sen. Naturligtvis kommer det innebära ändrade förutsättningar för ekonomin också, men det får jag fundera på sen.

Även om semestern är slut för denna gång så finns det mycket att se fram emot. Nästa vecka innebär startskottet för börsbolagens årsrapporter. Först ut är danska Tryg och här förväntar jag mig en liten ökning av ordinarie utdelning. Tidigare år har de även kört en saftig extrautdelning, men den kan man ju inte räkna med. I hasorna på Tryg kommer Castellum och här är min egen förväntning en ökning av utdelningen med 10 %, vilket verkar vara rätt konservativt om man får tro andra bloggare och Twittrare. Efter det rullar det på med rapporter under en månads tid ungefär och strax efter det sätter utdelningssäsongen igång. Med andra ord finns det mycket i närtid att se fram emot.

När det gäller börsens utveckling så tycker jag att den är riktigt tråkig nu. Jag tycker inte om de här mellanlägena, när börsen gått ned mycket och sen rekylerat upp. Så det är inte lika billigt längre som det har varit. Dessutom är jag rätt säker på att börsen kommer hitta nya bottnar framöver, men just nu när vi står på toppen av en rekyl och det inte händer så mycket, då är det trist. Jag har pengar att köpa för, men de bolag som står på tur för ökning lockar inte det minsta. Jag antar att det gäller att ha is i magen. Det här är en sån typisk situation när man kan hamna i otakt med börsen. Som jag har bevisat gång på gång i mina tidigare månadsrapporter så är jag inget orakel. Det är möjligt att jag kan ha fel och denna rekyl som vi sett i inledningen på året är en del av en större återhämtning. Hursomhelst ska jag följa min magkänsla och avvakta med att investera för tillfället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar