fredag 11 januari 2019

Flerårsöversikt -del 1

Jag började med aktier 27 maj 2015 (gjorde förvisso min hittills bästa affär redan för 15 år sen, men det var en engångshändelse) och har därför några år att se tillbaka på nu. Funkar mitt investerande eller borde jag syssla med något annat och låta sparandet sköta sig själv i indexfonder? Relevant fråga och därför ska jag nu visa hur det har gått för mig under åren. Dags för ett inlägg som passar grafälskaren alltså eftersom det kommer att vara fullspäckat med sådana. Häng på, vi börjar med de svenska aktierna!

2015
Den delen av 2015 som jag var aktiv, dvs från maj till december, innebar negativ avkastning i form av -1,68 %. Däremot var det en fin överavkastning mot SIXPRX som var -7,08 % under samma period. En överavkastning på 5,4 procentenheter alltså.

2016
2016 var mitt första helår och det gick ju lysande som synes, hela 12,94 % blev avkastningen. Även detta år blev det överavkastning mot SIXPRX som "bara" ökade med 9,65 %. Således en överavkastning på 3,29 procentenheter.

2017
2017 bjöd på en bra avkastning som landade på 8,06 %. Tyvärr nådde jag inte riktigt upp till SIXPRXs 9,47 %, så det året får jag bokföra som ett misslyckande med underavkastning på 1,41 procentenheter.

2018
Ett lysande år! Vänta nu tänker ni, vad menar han? 3,17 % är ju betydligt sämre än både 2016 och 2017. Jo förvisso, men med tanke på att SIXPRX var ned 4,41 % under året så innebar det en överavkastning med 7,58 procentenheter. Följaktligen så var 2018 mitt bästa år hittills. Sammanfattningsvis så har jag alltså slagit mitt jämförelseindex tre år av fyra och det tycker jag är rätt bra. Vi får se om det bara har varit skicklighet eller om jag håller den andelen även framöver. Vad har detta inneburit totalt sett då? Det ser ni i nedanstående graf.

2015-2018
Upp 23,79 % under en period då SIXPRX avkastat 6,61 % är jag supernöjd med. Förhoppningsvis är detta ett försprång som jag kommer både hålla och uttöka genom åren. Det här var mina svenska aktier. Eftersom det blir så många grafer och jag fortfarande har kvar mina utländska aktier samt en sammanställning av utdelningarna också fortsätter jag imorgon med del 2.

3 kommentarer:

  1. Hej! Ser ut som vi började med våra portföljer ungefär samtidigt. Både den svenska och den utländska. Kul! Välkommen in och kika på min sida.
    Ha en skön söndag!
    / S.L.I.M.

    SvaraRadera
  2. Hehe så roligt! Hur har det gått för dig då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ser du här!
      https://sometimes-less-is-more.blogspot.com/p/isk.html
      https://sometimes-less-is-more.blogspot.com/p/kf_13.html

      Radera