torsdag 9 januari 2020

Nya lån hos Kameo

Det här inlägget är en del i ett samarbete med Kameo.
Jag har använt Kameo en längre tid och skulle aldrig
skriva ett inlägg om en tjänst jag aldrig använt förut.
Min syn på Kameo har inte förändrats sen jag inledde
det här samarbetet.
Tänkte göra ett litet uppehåll i alla avstämningar och slå emellan med en uppdatering om mitt sparande hos Kameo. Inom kort firar jag faktiskt tre år som långivare till Kameo och jag kommer gladeligen att fortsätta att investera hos dem även framöver. Ganska nyligen så investerade jag faktiskt i två nya lån och för närvarande har jag nio pågående lån som ger mig ränta varje månad. Det betyder att jag snart är uppe i de tio lån som är rekommenderat att man har för att sprida sina risker ordentligt. Personligen kommer jag inte att stanna vid tio lån utan jag kommer fortsätta att utöka låneportföljen regelbundet. 


Nu när jag är uppe på så många lån så blir det också extra kul med inkomsträntan som man får varje månad. Mina löpande inkomsträntor motsvarar nu nästan 500 kr, vilket även är minsta insatsen i ett nytt lån. Kameo har idag en genomsnittsränta på 9,6%. Drömmen vore ju att få så mycket inkomstränta att jag kan investera i flera nya lån varje år och på så sätt skapa en riktig pengamaskin. Med tanke på hur högt värderad aktiemarknaden är nu så är det rätt lockande att sätta över mer pengar till Kameo för att få avkastning på dem där.

Nåt som är relativt nytt på Kameo och som är en välkommen utveckling är den förbättrade budfunktionen. När du hittar ett intressant projekt vars lån du vill lägga bud på så är det minsta beloppet du kan investera 500 kr. Tidigare har du behövt ha pengarna på kontot hos Kameo för att kunna lämna ett bud. Om du inte haft pengar på kontot har du behövt göra en inbetalning till kontot via bankgiro, vilket tar 1-2 bankdagar. I vissa fall är dock lånen väldigt attraktiva och kan bli fulltecknade på bara några timmar. Då är det ju trist att behöva avstå bara för att man inte hade pengar på Kameo-kontot. Lika trist är det att ha en massa pengar liggande på kontot utan att de är investerade. Det har nu Kameo löst på ett fiffigt sätt. Hittar du ett projekt som du vill lägga bud på kan du numera göra det utan att du har tillräckligt med pengar på kontot. Nu finns nämligen funktionen att betala i efterskott. Om du har säg en hundralapp på kontot så får inbetalningsuppgifter på mellanskillnaden. Insättningen behöver därefter nå Kameo senast tre bankdagar efter att budet är lagt. Viktigt i det fallet du gör en efterskottsbetalning är att använda den unika betalningsinformation som anges i samband med lagt bud, dvs OCR-numret skiljer sig från en vanlig insättning till ditt Kameo-saldoDetta har varit väldigt användbart för mig de senaste gångerna som jag har investerat i nya lån. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar