onsdag 22 januari 2020

Välkomnar Toronto-Dominion Bank till portföljen

Efter att nyligen introducerat ett nytt amerikanskt innehav i min utländska portfölj har jag fortsatt haft ögonen på den kontinenten. Den här gången har jag dock valt att lyfta blicken "north of the border", till vänliga Kanada. Den kanadensiska börsen är hem för flest gruv-, olje- och gasbolag i hela världen. En annan sektor som är stark på Torontobörsen är banksektorn med "The big 5", Kanadas största banker. Dessa är Royal Bank of Canada, Toronto-Dominion Bank, Bank of Nova Scotia, Bank of Montreal och Canadian Imperial Bank of Commerce. När jag tog fram min bruttolista och slutligen min nettolista över intressanta bolag i Kanada så dominerade bankerna. Det är svårt att bortse från dessa när de verkar så välskötta. I USA under finanskrisen var bankerna hårt drabbade och var tvungna att sänka sina utdelningar kraftigt. I Kanada var det dock andra tongångar. Även om finanskrisen såklart kändes där så behövde inte bankerna sänka sina utdelningar. Anledningen till det stavas r-e-g-l-e-r-i-n-g. Medan kusinerna i USA har ett banksystem som är förlåtande för det mesta så har kanadickerna länge haft en hårt reglerat bankväsen.

Över till min favorit i Kanada och banksektorn just nu, Toronto-Dominion Bank. Bolaget är som sagt en av de fem stora bankerna i Kanada och har funnits sedan 1855. Otroligt nog har de haft utdelning varje år sedan 1857, i 163 år alltså. Finanskrisen klarade man bra och man behövde inte sänka utdelningen 2009. Sedan dess har bolaget höjt utdelningen varje år. Precis som de andra storbankerna har man en utdelningskvot strax under 50 %, vilket lämnar utrymme för framtida höjningar. Vinsterna ökar i stadig takt år efter år och även kursutvecklingen har varit god de senaste fem åren. På fem  år har utdelningen ökat med 57 %, vilket är bäst i den här klassen. Direktavkastningen ligger precis under 4 % och det är väl lite lågt, men jag tyckte att de andra faktorerna vägde över. Vill man ha en bank i Kanada med högre direktavkastning så kan Canadian Imperial Bank of Commerce vara ett alternativ då den ligger på 5,2 % för dem. Mitt val föll dock som sagt på TD Bank, vilket jag hoppas var rätt val.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar