onsdag 15 januari 2020

No more STAG party, TOTAL soirée instead

Igår var det dags att säga tack och adjö till ett av mina äldsta utländska innehav. Den amerikanska REIT:en STAG Industrial Inc, som växt till ett av mina största innehav, har nu gjort sitt för mig. Totalavkastningen landade på ca 35 %. Orsaken till försäljningen var att jag har varit lite trött på dem ett tag nu och kände att det var dags att prova nåt nytt. Det som bidragit mest till tröttheten har varit deras utdelningshöjningar som bara blir mindre och mindre. Nu i januari annonserade de en höjning med extremt låga 0,6 %. Året innan var det 0,7 % och dessförinnan var det också en knapp procent. Som kompensation har aktiekursen gått riktigt bra senaste året och vid försäljning låg jag ca 26 % upp. Direktavkastningen har sjunkit med ökad aktiekurs och blygsamma utdelningshöjningar. Därmed har jag känt ett tag att det kanske finns andra, bättre alternativ på den amerikanska marknaden. Sagt och gjort så gjorde jag som jag brukar göra, dvs ta fram en bruttolista med bolag som i det här fallet hade en direktavkastning som var högre än STAGs 4,5 %. Taket sätter jag vid 7 % då jag anser att över 7 % troligtvis inte är hållbart. Sen är det bara att sätta igång och sålla bort namn utifrån andra kriterier, som t ex att de ska ha en positiv femårig kursutveckling, att de har en stabil utdelningshistorik och nuvarande värdering m m.

Efter en invecklad poängsättningsprocedur så landade jag i ett nytt innehav att satsa på, nämligen franska Total SA. Men vänta nu, jag skulle ju köpa nåt på den amerikanska börsen kanske ni tänker. Jo, och det har jag faktiskt gjort. Även om Total är ett franskt bolag och handlas på den franska börsen så finns de även som en ADR i USA. ADR står för American Depository Receipt och är ett certifikat som tillåter investerare att handla aktier i icke-amerikanska företag på de amerikanska börserna. Stefan Thelenius skriver lite om detta på sin blogg. Total SA är ett av allra största oljebolagen i världen, men sysslar även med många andra saker som t ex kemikalier och förnyelsebar energi. Ambitionen är nu att bli ett ansvarfullt energibolag som tillhandahåller prisvärd, pålitlig och ren energi. På tre år har man minskat koldioxidutsläppen från sina olja och gas anläggningar med 10 % och man siktar på att minska med ytterligare 5-10 % till 2025. Samtidig investerar man allt mer i solenergi och bioenergi. Kursutvecklingen har väl inte varit lysande de senaste fem åren, men jag tror på en vändning nu. På utdelningssidan delar man ut fina 5,2 % och har faktiskt haft ett snitt på 5,6 % de senaste tio åren. Utdelningen har man inte sänkt på hela 35 år och höjer det gör man ofta. Nu har man också bestämt att utdelningen ska öka med 5-6 % årligen de kommande åren då man bedömer att kassaflödet kommer stärkas väsentligt under dessa år. Det ska bli mycket spännande att se hur det ska gå för Total framöver. Köpeskillingen blev idag drygt 4 000 kr, ungefär hälften av vad jag sålde STAG för. Så det finns fortfarande stålar kvar att handla för i min KF och därför har jag tagit upp jakten på ytterligare ett kanadensiskt innehav. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar