tisdag 1 maj 2018

MĂ„nadsrapport april

Sköna maj, vÀlkommen till vÄr bygd igen! Idag Àr det första maj och Sverige ÄterhÀmtar sig frÄn gÄrdagens firande som för mÄnga inbegrep eld i nÄgon form. Antingen i den egna grillen eller i majbrasan. April har varit en bra mÄnad, hur bra ska vi titta pÄ nedan.

Vi börjar med en nulÀgesrapport. PÄ bloggens sida Min portfölj gÄr det att se alla mina innehav, antal aktier, vÀrde och avkastning. April slutade med ett vÀrde pÄ investeringarna pÄ 92 402 kr. Utöver detta sÄ har jag ocksÄ en kassa pÄ 682,96 kr. Krediten ligger för nÀrvarande pÄ 2 356 kr. Jag har inte för avsikt att varken höja eller sÀnka krediten inom nÀrtid.

Sparkvot
För första gÄngen tÀnkte jag prova pÄ och skriva ut nÄgon form av sparkvot. Jag har inte tyckt att det var speciellt intressant förut, men jag ska pröva att skriva ned den under de kommande mÄnaderna och se om det ger nÄt.
Kvar av lön
Lön
22 329,28 kr
70 % till gemensamma utgifter och sparande15 630,00 kr
6 699,28 kr
Eget pensionssparande
500,00 kr
6 199,28 kr
Eget buffertsparande
300,00 kr
5 899,28 kr
Kompensation till frun för förÀldraledighet
500,00 kr5 399,28 kr
Avanza och Nordnet
2 300,00 kr3 099,28 kr
Frivillig extra överföring till gemensamt1 600,00 kr1 499,28 kr
Lönen Àr i netto och blev nÄgot lÀgre Àn vanligt dÄ jag vabbade nÄgra dagar i mars, vilket pÄverkade aprils lön. Vi för direkt över 70 % av mÄnadsinkomsten till vÄrt gemensamma konto. Summan anvÀnds för att betala hyra och andra rÀkningar. Det som blir över sparar vi till en insats för ett eget boende. 500 kr i mÄnaden sparar jag sjÀlv till min egen pension. Det gör jag i fonder och sköts helt automatiskt. 300 kr gÄr mÄnatligen in i ett eget buffertsparande som Àr tÀnkt att bli 5 000 kr. Mer Àn sÄ behöver jag inte för egna utgifter dÄ jag i princip aldrig köper nÄt extravagant till mig sjÀlv. Varje mÄnad kompenserar jag min fru med 500 kr för att hon var förÀldraledig mer Àn vad jag var innan vÄr dotter började pÄ förskolan. Det gÄr ju att istÀllet föra över premiepensionsrÀtter, men eftersom det tas en avgift pÄ det sÄ har jag valt bort det alternativet. Pengarna gÄr till hennes ISK sÄ jag fÄr ÀndÄ lite nöje av dem nÀr jag köper aktier till henne. Till mina aktieköp blev det denna mÄnad 2 300 kr, vilket jag Àr rÀtt nöjd med utifrÄn förutsÀttningarna jag har. Slutligen sÄ körde jag över ytterligare 1 600 kr till det gemensamma kontot eftersom jag verkligen vill att vi skaffar ett nytt boende sÄ snabbt som möjligt. Vad landar dÄ sparkvoten pÄ? Det beror pÄ hur man rÀknar, men jag skulle sÀga Ätminstone 34 %. 5 200 kr vet jag Àr sparade, utifrÄn ovanstÄende uppstÀllning. Sen beror det pÄ hur mycket som blir över efter rÀkningarna Àr betalda, men 2 500 kr frÄn min del borde Ätminstone finnas kvar.

MÄnadens affÀrer
Köpte 3 st Traction B
Köpte 38 st Softronic B
Köpte 20 st Björn Borg
Köpte 8 st Betsson B
Köpte 6 st Latour B
Köpte 2 st K2A Knaust & Andersson Pref
Köpte 10 st Nobina
Köpte andelar i Spiltan Aktiefond Investmentbolag motsvarande 100 kr
Köpte 1 st Intrum

Kontoutveckling

Som ni kan se sÄ avkastade min svenska portfölj en hyfsad Ärsavkastning under april mÄnad. Skulle det se ut sÄ hÀr varje mÄnad dÄ skulle det inte ta lÄng tid innan jag nÄr miljonen. Riktigt fin utveckling jÀmfört med index, men jag Àr medveten om att det lika gÀrna kan stÄ minus 6 % i nÀsta mÄnadsrapport.

Den utlÀndska portföljen hade ocksÄ en fin utveckling. JÀmför man dock med en globalfond, i det hÀr fallet SPP Aktiefond Global A, som gick upp 7 % under samma period sÄ Àr det inte lika imponerande.

Utdelningar
SEB A 270,25 kr
ALM Equity Pref 37,80 kr
Amasten Fastighets Pref 40 kr
Nobia 301 kr
Skanska B 181,50 kr
Lucara Diamond Corp 23,35 kr
LTC Properties Inc 12,16 kr
STAG Industrial Inc 8,44 kr
Tryg 26,87 kr
Klövern Pref 10 kr
Corem Property Group Pref 10 kr

Totalt blev det 921,37 kr i april. Riktigt roligt och minst lika mycket Àr pÄ vÀg nu under maj mÄnad.

Kommande mÄnad
Förra mĂ„nadsrapporten skrev jag 4 april och dĂ„ hade april börjat med kraftiga nedgĂ„ngar. Sedan den dagen dĂ„ börsen bottnade pĂ„ 1 482 punkter har det i princip bara gĂ„tt uppĂ„t. Volatiliteten har ökat, men det Ă€r svĂ„rt att sia om hur det ska gĂ„ framöver. Zoomar vi utĂ„t sĂ„ ser vi att vi stĂ„r pĂ„ ungefĂ€r samma stĂ€lle som för drygt ett Ă„r sedan. Även om resan dit har varit volatil, sĂ„ stĂ„r vi och stampar. Det mĂ„ste ju ta fart uppĂ„t eller nedĂ„t nĂ„n gĂ„ng. Jag tippar pĂ„ fortsatt sidledes utveckling fram till sommaren.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar