fredag 15 juni 2018

En milstolpe värd att fira uppnådd


Igår inträffade nåt stort. Börsen gick upp rätt saftigt och min portfölj likaså. Då började jag fundera på om det räckte för att slå igenom 100 000 kronorsvallen. Det antagandet visade sig vara sant och när USA stängde hade jag ett samlat portföljvärde på 100 224 kr! Det känns helt fantastiskt att äntligen nått min första riktiga milstolpe längs vägen till ett rikare liv. Jag påbörjade min resa i maj 2015 och det har alltså tagit lite mer än 3 år att komma hit. I stort har det varit med 10 % avsättning från lönen, men i vissa perioder har det varit mindre och i lite mer. Jag är inte en av dem som kan lägga 15 000 kr i månaden på portföljen utan jag är en riktig medelsvensson. Men jag har tiden på min sida.

Nästa mål är en kvarts miljon. Smaka på orden, visst låter det mumma? Hur lång tid det kommer att ta att komma dit är svårt att säga. Ytterligare 3 år kanske? Eventuellt längre om vi får en större nedgång. Sen har jag inte helt räknat ut att en mindre försäljning för att finansiera lägenhetsköpet kan ske. Å andra sidan kanske jag kan öka sparandet när vi inte längre behöver spara gemensamt till en insats. Nåja, allt har sin tid och jag får glädjas åt att ha uppnått detta mål. Nästa lilla delmål är 115 000 kr som jag satt som mål för 2018. Det känns ju rätt nåbart med 7 månadslöner kvar av året och lite utdelningar.

Har ni nått ett mål nyligen eller är ni nära?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar