måndag 18 juni 2018

Lite småplock


Jag tänkte i det här inlägget skriva om lite gott och blandat, finns nog ingen direkt röd tråd att följa. Först så kan jag nämna att jag har uppdaterat sidan Målsättningar (hette förut Mål 2018). Nu ligger där lite långsiktiga mål också förutom de kortsiktiga. Har ni inte varit där och kollat kan ni kasta ett öga på den sidan.

Det närmar sig löning och vi får se hur mycket av den som kommer in i portföljen. Tror inte det blir nån större summa, jag är nog glad om jag slipper sälja aktier istället. För er som inte redan visste om det så är en hel del kostnader runt att köpa en bostad. Det känns som att vi kommer att ha väldigt lite pengar att röra oss med under en period nu. Det gäller att först klara de kommande två månaderna, då vi troligtvis kommer att ha dubbla boendekostnader. Sedan måste vi bygga upp en buffert för oförutsedda händelser. Jag hoppas verkligen att jag inte behöver sälja några aktier, men om det blir så kommer preffarna att ryka först. De ligger relativt högt och det skulle inte ta emot att börja köpa tillbaka sen igen när pengarna finns.

Jag har senaste veckan börjat med panelundersökningar som ger pengar. Bl a Pappa betalar? har tipsat om detta på sin blogg. På en vecka har jag skrapat ihop en god bit över 200 kr. Ännu har jag dock inte tagit ut några pengar eftersom beloppet är utspritt på drygt 15 st paneler och minsta uttag ligger på mellan 50-100 kr. Men snart så är jag uppe i det i flera paneler och sen lär det nog bara rulla på. Tanken är väl att dessa pengar ska gå direkt in i portföljen och hjälpa mig på min resa mot nya mål. Panelerna tar allt mellan ett par minuter upp till drygt 20 minuter och ger varierande ersättning. Ämnena varierar också, men ofta är det att man ska tycka till om nån ny reklam eller berätta sina känslor för olika teleoperatörer.

Annars känns det rätt händelsefattigt på börsen just nu och i portföljen. Den stora tomheten har rullat in efter vårens utdelningsregn. Nu när det inte dyker upp utdelningar på kontot var och varannan dag längre så är det inte utan att det känns lite deppigt. Men juni har faktiskt fortfarande lite gott kvar att bjuda på i form av utdelning från Björn Borg och Lucara Diamond. På börsen går det upp ena dagen och ner andra och i slutändan har det inte hänt något. Hur länge ska detta hålla på egentligen? Efter midsommar kommer semesterperioden att dra igång på riktigt och volymerna kommer att gå ned. Återstår att se om nyhetstorkan inträder eller om geopolitiska händelser får oss att sätta sillen i vrångstrupen. Om vi inte hörs förrän efter midsommar önskar jag er en mycket trevlig långhelg!

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Kul att du också testar paneler. Det är inte alltid kul men ett väldigt lätt extraknäck. Vore kul om du följer upp det på bloggen framöver. Lycka till.
    Låter spännande med nytt boende. Är det villa?
    MVH Pappa betalar?
    Tack för omnämnande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det tar ju lite tid i anspråk, men gött med extra pengar. Absolut, tänker följa upp det framöver. Nej, det är en lägenhet som vi har köpt :-)

      Radera
    2. Ska bli kul att se vad du lyckas skrapa ihop.
      Kul med nytt boende. Hoppas flytten går bra!
      /Pappa Betalar?

      Radera