söndag 3 juni 2018

Månadsrapport maj

Maj är slut, men högsommarvärmen fortsätter. Vi börjar med en nulägesrapport. På bloggens sida Min portfölj går det att se alla mina innehav, antal aktier, värde och avkastning. Maj slutade med ett värde på investeringarna på 98 500 kr. Det innebär en ökning på cirka 6 000 kr på en månad. Rätt bra, då största delen är avkastning! Utöver detta så har jag också en kassa på 256,32 kr. Krediten ligger för närvarande på 2 378 kr. Jag har inte för avsikt att varken höja eller sänka krediten inom närtid.

Sparkvot

Kvar av lön
Lön24 916,00 kr
80 % till gemensamma utgifter och sparande20 000,00 kr4 916,00 kr
Eget pensionssparande500,00 kr4 416,00 kr
Eget buffertsparande300,00 kr4 116,00 kr
Kompensation till frun för föräldraledighet 0,00 kr4 116,00 kr
Avanza och Nordnet2 000,00 kr2 116,00 kr
Frivillig extra överföring till gemensamt0,00 kr2 116,00 kr

Som jag berättade i mitt förra inlägg så har vi köpt en lägenhet. Vanligtvis sätter vi över 70 % av nettolönen, men i och med att handpenningen skulle in så kände jag att lite extra insättning till det gemensamma sparande var i sin ordning. Lite extraordinära utgifter gjorde att jag bara hade möjlighet att sätta över 2 000 kr till aktiesparandet.

Månadens affärer
Köpt 3 st Lagercrantz Group B
Köpt 5 st Handelsbanken A
Köpt 0,3067 andelar Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Köpt 5 st SEB A
Köpt 5 ALM Equity Pref
Köpt 9 st STAG Industrial Inc

De flesta köpen har genomförts med hjälp av återinvesterad utdelning. Jag la i princip hela månadsöverföringen på att nästan dubblera innehavet i STAG Industrial Inc. Kommer eventuellt göra samma sak med LTC Properties Inc för denna månads överföring.

Kontoutveckling












Mina svenska aktier har stigit med 3,93 % denna månad och jämfört med mitt jämförelseindex som i princip stått stilla så är det en jättefin utveckling. Som synes är det främst sista tredjedelen av månaden som gått bra. Portföljen noterade också en ATH under månaden.













Nästan lika bra har det gått för mina utländska aktier. Här jämför jag med SPP Aktiefond Global A som gått upp 1,69 % under samma period. Utvecklingen har främst drivits av mina två REITs som återhämtat sig markant.

Utdelningar
Tele2 B 176 kr
Intrum 28,50 kr
Rottneros 170,20 kr
NIBE Industrier B 42 kr
Latour B 76,50 kr
Traction B 38,50 kr
Softronic B 195 kr
Biotage 26,60 kr
HiQ International B 172 kr
SJR in Scandinavia B 243,60 kr
ABG Sundal Collier Holding 212,22 kr
Genworth MI Canada Inc 10,94 kr
LTC Properties Inc 12,83 kr
STAG Industrial Inc 8,78 kr
TAG Immobilien AG 29,62 kr

Totalt 1 443,29 kr, vilket bör vara min bästa enskilda utdelningsmånad någonsin. Hittills i år har jag fått in drygt 3 000 kr i utdelningar, mer än vad jag fick in under hela förra året. Enligt mina beräkningar har jag cirka 1 500 kr kvar att få, fast jag hoppas att jag får lite mer och når mitt mål på 5 000 kr.

Kommande månad
Återigen har det varit en månad då det gått upp mycket och sen gått ned lika mycket så vi står och stampar på samma ställe. Nu börjar vi röra oss mot semestertider och låg omsättning på börsen. Händer det inget världsomvälvande så tror jag att vi kommer stå kvar på samma plats när sommaren är över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar