lördag 9 februari 2019

Mellan glädje och bedrövelse

Ännu en vecka över och boksluten fortsätter att regna över oss. Under den här tiden känner jag att jag inte hinner med jobb, familjeliv, läsa rapporter och skriva på bloggen så bloggen har fått stryka på foten lite just nu. Men det har ju hänt en hel del sen sist så jag måste skriva några rader om boksluten och de beslut jag har tagit efter dessa.

Först vill jag nämna Skanska. I höstas valde jag att sälja halva mitt innehav då min investeringskalender visade att det var dags att fylla på i dem. När jag tittade på Skanskas värdering och framtidsutsikter kunde jag inte hitta nåt som lockade mig till köp. Jag såg istället att det fanns stora risker för dåliga rapporter framöver och flera år med kräftgång och beslutade mig därför att dra ned risken i portföljen. Mycket riktigt så dröjde det inte länge innan de kom med en vinstvarning för det tredje kvartalet och kursen störtdök. Sedan dess har de återhämtat sig och låg inte långt från där jag sålde innan bokslutet kom nu igår. Skanska chockade med en sänkt utdelning, från 8,25 kr till 6 kr. Det var droppen som fick bägaren att rinna över för mig. Jag ser inget positivt med Skanska de närmaste åren. Trots goda tider har nedskrivningarna och vinstvarningarna duggat tätt de senaste åren. Jag ser ingen kurspotential och med sänkningen är de ingen högutdelare längre heller. Det kommer ta många år innan de är uppe på 8,25 kr i utdelning igen. Ordrarna kommer i en strid ström, men det visar sig inte på den sista raden. Vinstmarginalen är löjligt låg, räknar de bara lite fel blir ett projekt en förlustaffär istället. Nej, jag sa tack och adjö och sålde mina kvarvarande aktier direkt efter öppning. Det ska mycket till innan jag går in i en byggare igen.

Axfood kom med en stabil rapport och lämnade utdelningen oförändrad. Det var nog en av de mest väntade utdelningsförslagen i år, sett till kvartalsrapporterna som bolaget släppt under 2018. Dessutom delar de redan ut en stor andel av vinsten så en höjning hade nog varit dumt.

Biotage växer så det knakar, även om resultatet i det fjärde kvartalet inte nådde upp till motsvarande kvartal förra året. Utdelningen höjdes med drygt 7 %, vilket är bra även om jag hade räknat med 1,60 kr istället för 1,50 kr. Rapporten kom i torsdags och marknaden har handlat ned aktien starkt under två dagar. Jag passade på att köpa några stycken igår när den kom ner till den nivå då jag var intresserad av köp.

Handelsbanken kom med oväntat besked i veckan. De behåller utdelningen på 5,50 kr och drar in extrautdelningen som förra året låg på 2 kr. Det här var inte alls vad jag räknat med då jag trodde det var upplagt för en höjning av ordinarie utdelning till 6 kr åtminstone. I tider av oro väljer banken att vara defensiva, vilket säkert är bra i det långa loppet. Visst, det är tråkigt när väntade höjningar uteblir, men när anledningen är att man vill se om sitt hus inför väntat tuffare tider så är mitt förtroende orubbat.

Nobias rapport utlöste ett mindre ras och jag passade på att köpa några till när utdelningen, resultatet för 2018 och framtidsutsikterna blev kända. Det är Brexit som spökar i vanlig ordning, men även andra marknader går knackigt. Kassan ska dock vara välfylld och siktet är inställt på förvärv. Utdelningen höjde man, i mina ögon, väldigt oväntat med 14 %. Förra året hade man även en stor extrautdelning som man i år drog in helt, men extrautdelningar ska du aldrig räkna med.

Intrum valde att inte höja utdelningen från 9,50 kr till 10 kr som jag hade räknat med och bröt därmed en fin rad på 12 år med utdelningshöjningar. Att inte höja ens med 25 öre och fortsätta trenden när årsvinsten var på 14,18 kr per aktie är faktiskt riktigt dåligt. Men vissa bolag tänker nog inte så och såklart att det finns viktigare saker att prioritera än att göra utdelningsjägare glada.

Rottneros kom med en riktig smällkaramell, en positiv sådan. En höjning av ordinarie utdelning med 33 % och en extrautdelning på ytterligare 30 öre var långt över mina förväntningar. Men så levererade de också ett rekordår. Stark efterfrågan, högt marknadspris på massa och en väldigt gynnsam dollarkurs bidrog. Rottneros har också ett pågående arbete med att öka produktionen som har varit väldigt lyckat. Verksamheten är cyklisk och VD spår sämre konjunktur framöver, men nya produkter inom hållbara förpackningar ska förhoppningsvis motverka sämre resultat.

Nästa vecka fortsätter det med bl a Tele2, Nibe och Latour. Fortsatt spännande tider!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar