söndag 18 augusti 2019

Börsen rasar, vad ska jag göra?

För knappt ett år sen hade börsen nått en topp. Hela hösten blev dock en enda lång nedförsbacke som kulminerade direkt efter jul. Just där och då var sentimentet verkligen negativt och förväntningarna på ytterligare nedgångar var stora. Helt plötsligt vände det dock och hela resten av vintern och våren blev en enda lång resa uppåt. I slutet av april tog det dock stopp och sen dess har varje månad präglats av antingen en nedgång eller en uppgång. Maj blev en trist månad, medan det i juni blev en återgång till det positiva sentimentet. Juli blev en nedgångsmånad och med augustis intåg inleddes raset. Nu står vi här med en tuff vecka bakom oss och frågan är var detta ska sluta. Som vanligt har jag inga svar på detta, inte ens världens främsta experter kan veta vad som kommer härnäst.

Visst, många innehav har kommit ned på lite vettigare nivåer, men det är på inga sätt blod på gatorna. Då måste vi sjunka betydligt mer. Jag fortsätter investera som vanligt och kör på med min strategi. Då jag har haft lite likvider från aktieförsäljning så har det blivit några köp under veckan. Här tycker jag dock det är viktigt att inte kasta sig på köpknappen. Jag föredrar att sprida ut köpen och har så gjort. Snart är det också löning och då kommer jag fortsätta att handla försiktigt. I och med att jag inte kan förutspå hur börsen kommer gå så kommer jag inte sitta på pengarna och vänta på större nedgångar. Inte heller kommer jag att bränna allt på en gång i hopp om kommande uppgångar. Att tajma marknaden är svårt och därför är det bara att fortsätta att köpa regelbundet månad in och månad ut. Jag tar tacksamt emot lägre kurser just nu så jag kan köpa fler aktier. Det börjar nämligen bli hög tid att bygga positioner inför vårens utdelningar.

Mitt råd i dessa tider är att sitta still i båten. Om du var intresserad av att sälja på toppen så har du sannolikt missat det tåget redan. Är det pengar du behöver och inte har råd att förlora? Då har du använt fel pengar för dessa har inget på börsen att göra. Blir du ändå rädd av att se de röda siffrorna i depån? Logga ut, glöm bort kontot ett tag om du är riktigt långsiktig. Vad ska du sälja för? Den enda orsaken till att sälja är om du tvivlar på bolagets långsiktiga förmåga att skapa avkastning för dig. I såna här tider så faller i princip alla bolag, oavsett hur det egentligen går för dem. I maj vände börsen uppåt från där vi ligger nu och det är möjligt att det händer igen, även om jag tvivlar på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar