torsdag 22 augusti 2019

Tre bästa och tre sämsta - del 1

Det har varit lite skakigt på börsen senaste tiden, med stora svängningar. Min huvudtes är att börsen vänder ned från dessa nivåer och skapar en ny botten. Men det är naturligtvis inget som är det minsta säkert. Hursomhelst tänkte jag att det kunde vara dags att kika på vilka som är mina för närvarande sämsta respektive bästa innehav och berätta om mina tankar kring dem. I detta inlägg berättar jag om mina bästa innehav och imorgon visar jag upp köpen i mina sämsta innehav.

Tele2 är mitt tveklöst bästa innehav. Jag började köpa in mig i Tele2 under 2016 i samband med en svacka. Under perioden gjorde företaget även en företrädesemission till teckningskursen 53 kr då man skulle köpa TDC Sverige. Som synes så har kursen gått stabilt upp sen 2017 och även om jag inte prickat några direkta bottnar sedan dess så har kursen alltid stått högre efter några månader. Senaste köpet låg på strax under 140 kr. Idag så genomför bolaget en extrastämma där man förväntas klubba igenom en extrautdelning på sex kr per aktie efter man sålt verksamheter i Fjärran Östern. Utöver det så kommer del två av ordinarie utdelning i oktober. Min totalavkastning på innehavet är 4 138 kr.

I maj 2016 genomförde NIBE en split där en aktie blev fyra stycken. NIBE har gjort samma typ av split tre gånger nu och de har för vana att göra det när aktiekursen kommit upp i runt 250. På hösten blev det också en företrädesemission till teckningskursen 48 kr. Jag ägde inga aktier före denna, men kände att det kunde vara en bra möjlighet att komma in i bolaget. Så lågt som 48 kr sjönk aldrig kursen då utan jag kunde köpa in mig via flera köpa på mellan 60-70 kr. De köpen har lagt en bra grund samt att jag har lyckats köpa i temporära svackor under resans gång. NIBE är nu uppe i runt 125 kr så vi är halvvägs till nästa split, som jag är övertygad kommer inom några år. Min totalavkastning på innehavet är 2 726 kr, där allt utom en dryg hundring är kursökning. 

Softronic har varit mitt bästa innehav, men som synes av grafen så har kursen kommit ned en hel del sen toppen runt 25 kr. Där var jag riktigt lockad till att sälja allt ska jag säga, eftersom jag tyckte uppgången saknade all rim och reson. Tyvärr tog min FOMO (fear of missing out) över och det blev ingen försäljning. Tycker jag har gjort några kanonbra köp och sen ett par sämre, men totalt sett så har det ju onekligen gått rätt bra. Min totalavkastning är 2 625 kr, där utdelningen står för drygt 600 kr. 

Imorgon blir det som sagt ett betydligt dystrare inlägg med mina sämsta innehav. Får se om det går att hitta nån röd tråd till varför de är mina sämsta innehav. 

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Tele2 är också ett av mina bästa innehav. Över 100% avkastning exklusive utdelningar.

    Får se om jag har något av bolagen du skriver om imorgon också.

    Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det lustigt att ett innehav som ska vara så defensivt har gått så bra för oss? Kanske du har, men jag tvivlar. Tror att de usla innehaven mer är en produkt av ens egen oförmåga. T ex att man köpt i fel läge med fel avsikt.

      Radera