måndag 19 augusti 2019

Kameo - när det inte riktigt går som det var tänkt

Det här inlägget är en del i ett samarbete med Kameo.
Jag har använt Kameo en längre tid och skulle aldrig
skriva ett inlägg om en tjänst jag aldrig använt förut.
Min syn på Kameo har inte förändrats sen jag inledde
det här samarbetet.
Som en del av er känner till har jag valt att investera en del av mina pengar hos Kameo, något jag började med för två och ett halvt år sen. Kameos tjänst handlar om lånebaserad crowdfunding, vilket innebär att privatpersoner och institutioner lånar ut kapital till entreprenörer som genomför ett fastighetsprojekt eller som vill utveckla sitt företag. För detta får investerarna ränteinkomster och amorteringar. För närvarande har jag sex pågående investeringar á 500 kr hos dem och jag har haft ytterligare fem som nu är återbetalda. I det här inlägget tänkte jag skriva om när det inte riktigt går som man tänkt och vikten av att sprida sina investeringar.

Strax innan jul fick jag två mejl från Kameo som gjorde mig lite orolig. Det gällde två av mina investeringar med samma låntagare. Tydligen hade låntagarens moderkoncern hamnat i ekonomiska problem och två dotterbolag hade gått i konkurs. Kameos besked var att låntagaren jobbade för att betala tillbaka alla kreditorer genom att sälja tomter i koncernens ägo. Detta förfarande skulle inte påverka låntagarens skyldighet att betala inkomstränta till investerarna under tiden. Uppdatering av läget skulle komma senast 4 januari, vilket det mycket riktigt gjorde. I den uppdateringen stod det att låntagaren har börjat sälja av tomter och att Kameo skulle erhålla delbetalningar löpande. Fler uppdateringar skulle komma allteftersom ny information inkom.

Sedan dess har det kommit mejl från Kameo nästan varje månad med uppdateringar om läget. Varje månad har låntagaren betalat den månatliga inkomsträntan precis som vanligt, vilket har stärkt mitt förtroende för att processen fungerat. Titt som tätt har även låntagaren amorterat av de båda lånen. Jag är mycket imponerad av Kameos hantering av situationen och informationsåtergivning. Kameo har en gedigen kredibedömningsprocess av de låntagare som söker lån hos dem och de försöker lindra riskerna med investeringarna, bland annat genom säkerheter och att aldrig ge lån som är större än 75 % av fastighetsvärdet. Tyvärr går det inte att undvika risker helt och hållet och mycket ansvar ligger på investeraren. Kameo rekommenderar att man som investerare inte lägger alla ägg i en korg utan sprider risken genom att investera i minst tio olika bolag. Dessutom ska Kameo bara vara en del av olika sparformer som du använder när du investerar ditt kapital. Kameo har totalt haft 160 lån på plattformen sedan start. Av dessa är 99 lån fullt återbetalda till investerarna. Fem av lånen är så kallade osäkra fordringar där statusen på återbetalningen är osäker. Av alla lånen som förmedlats av Kameo finns det ännu ingen bekräftad förlust. Här hittar ni alla aktuella lån hos Kameo.

Under juli månad så fick jag slutligen de sista återbetalningarna i de två problemlånen och jag har nu fått tillbaka allt jag lånade ut. När jag funderar på det som har hänt känner jag att jag själv brustit i mina åtaganden. Jag har precis nyligen utökat med ett sjätte lån, men under större delen av förra året hade jag bara fyra lån varav två var från samma låntagare. Jag hade alltså lagt hälften av mina pengar i samma korg. Mycket dumt och något jag ska undvika framöver när jag expanderar mitt sparande hos Kameo. Min plan är att fortsätta att utöka antalet investeringar i lån hos Kameo och på så sätt sprida riskerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar