torsdag 7 mars 2019

Bonjour Europe!


Igår körde Avanza en kampanj med gratis courtage på europeiska aktier. De här kampanjerna tycker jag alltid är lite trevliga och försöker passa på att handla om det finns möjlighet. Som vanligt var Avanza sent ute med att meddela detta, jag antar att det är så att folk inte ska vänta med sina transaktioner som de tänkt göra. Som tur var så hade jag en god slant sparad på kontot så det var bara att agera. Jag läste om kampanjen dagen innan och bestämde mig för att fylla på i mitt tyska innehav TAG Immobilien. De kom också med rapport samma dag och meddelade en utdelningshöjning från 0,65 EUR till 0,75 EUR, vilket motsvarar en höjning med ca 15 %. TAG är ett fastighetsbolag som är äldre än 125 år och som äger omkring 83 000 fastigheter. Rapporten visade att företaget tar steg framåt på alla fronter.

Sen blev jag lite småsugen på att köpa ett nytt innehav från ett nytt land. Så kvällen innan tog jag fram en lista på ca 20 bolag från Portugal, Belgien, Nederländerna och Frankrike. Under dagen igår gallrade jag ned listan till endast tre bolag som jag synade i sömmarna. Valet föll till slut på franska Veolia Environnement SA. Vilka är de då? Velolia är världsledande inom vatten-, energi och avfallshantering med sina 163 000 anställda världen över. 2018 producerade de bland annat el motsvarande 54 miljoner megawatt (ca 1/3 av hela Sveriges elproduktion) och levererade vatten till 100 miljoner människor. Omsättningsmässigt ligger de på samma nivå som företag som Deere & Company eller Hewlett Packard, med sina 30 miljarder USD. När det gäller utdelningen så har de en direktavkastning på 4,7 % som jag tycker är rätt bra.

I samband med denna kampanj så bröt det ut en stundtals rätt bitsk diskussion på Twitter angående Avanzas återbetalning av utländsk källskatt. Petrusko menade att det är trevligt med courtagefritt, men inte om det sker på bekostnad av Avanzas förmåga att kräva tillbaka 100 % av den utländska källskatten. Tydligen så har det varit svårt att få tillbaka allt från den danska skattemyndigheten och det har påverkat hur mycket Avanza betalar tillbaka till sina kunder med utländska aktier, oavsett om man äger danska aktier eller inte. Så om nu fler sprider sina pengar på innehav i fler länder som kanske också kommer krångla med källskatten så kan det bli än svårare för Avanza att betala tillbaka den, menar Petrusko. Avanza bedyrade att ambitionen är 100 % återbetalning och att de jobbar med hur den processen kan skötas på smidigaste sätt framgent. Själv känner jag mig tillfredsställd med beskedet att Avanza jobbar på att vi ska få tillbaka allt till slut. Vi får vänta och se helt enkelt, men jag är tacksam för att såna som Petrusko ligger på och ser till att de sköter sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar