fredag 1 mars 2019

Månadsrapport februari

Årets kortaste månad har flugit förbi och för de som gillar blåa siffror har det även denna månad varit fest i portföljen. Den riktiga euforin från januari har inte infunnit sig, men likväl har det varit en stark månad. Vid förra månadsskiftet kunde jag konstatera att min portfölj hade ett värde på 122 652 kr, upp drygt 12 000 kr sen årsskiftet. I februari har det inte gått lika bra, men värdet är nu 130 309 kr. Jag adderar alltså ytterligare nästan 8 000 kr och i den här takten kommer ju årets mål på 150 000 kr att nås om några månader redan. Den evige pessimisten i mig säger dock att detta inte kommer att hålla på långa vägar, det måste ju komma en nedgång eller åtminstone en avmattning i närtid. Det sa jag i och för sig i förra månadsrapporten också...

Sparkvot

Lön och andra ersättningar25 694 kr
Paneler423 kr
Amortering1 765 kr
Pensionssparade500 kr
Aktiesparande3 300 kr
Överföring till min fru250 kr
Buffertsparande1 000 kr
26%
Även denna månad blev det en extra boost med semestertillägg till lönen. Från och med nästa månad räknar jag med mer normala inkomster och även ett avdrag då jag hade oturen att vara sjuk en dag denna vecka. Panelerna tickar på, upp lite från förra månaden. Jag tänker skriva ett inlägg inom kort om dessa. Sparkvoten landar på 26 %, upp en procentenhet från förra månaden. 

Månadens affärer
Köpte 10 st Nobia
Sålde 10 st Skanska B
Köpte 4 st Biotage
Köpte 5 st ALM Equity Pref
Köpte 5 st Handelsbanken A
Köpte 10 st SJR in Scandinavia B
Sålde 10 st K2A Knaust & Andersson Pref
Köpte 6 st Gränges
Köpte 5 st SEB A
Köpte 30 st Softronic B
Köpte 25 st Björn Borg
Köpte 8 st Genworth MI Canada Inc

Denna månad blev det en hel del köp och till och med två stycken sälj. Skanska har jag skrivit om tidigare och det kan jag ju konstatera blev en floppförsäljning kortsiktigt. På längre sikt återstår att se hur det kommer att gå. K2A sålde jag då jag tycker att de har gått upp alldeles för mycket på för kort tid. Även dessa har lyft några kronor över säljkursen. 

Kontoutveckling
Nästan 5 % upp i februari, medan SIXPRX steg 3,98 %. Därmed har jag skapat mig ett litet försprång så här två månader in på det nya året. Eftersom jag historiskt haft svårt att hänga med i svängarna när det går fort uppåt och istället lyckats hålla undan i nedgångar så är det mycket lovande för året.

Utländska portföljen blev dock helt utklassad under februari av min jämförelsefond SPP Aktiefond Global A som steg hela 11,15 %. Frågan är om matchen redan är avgjord här då ett sånt stort försprång blir svårt att hämta in. 

Utdelningar
LTC Properties Inc 14,58 kr
STAG Industrial Inc 25,28 kr
Kameo 22,06 kr

Blygsamma 61,92 kr är inte mycket att hänga i julgranen. Men nu kommer mars med en del fina utdelningar och sen rullar det på av bara attan! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar