lördag 9 mars 2019

Föreläsning med Kavastu

Tallinn i Estland, där också orten Kavastu finns. Arne "Kavastu" Talvings pappa var estländare.

I veckan var jag på en föreläsning anordnad av Aktiespararna med profilen Arne "Kavastu" Talving som huvudnummer. Han är ute på en turné nu och föreläser nästan varje kväll på en ny ort. Föreläsningen var gratis, även för icke-medlemmar i Aktiespararna som jag. Inget att förlora alltså tänkte jag och det gäller att passa på när det finns möjlighet att lyssna på intressanta personer. Jag tänkte att jag skulle berätta lite om vad Kavastu talade om, mina tankar kring innehållet och vad jag anser om Kavastu som ju är en rätt kontroversiell profil.

Föreläsningen var ungefär två timmar lång effektiv tid och Kavastu höll ett högt tempo. Runt 250 slides bombade han på med. Till stor del gick han igenom fallgropar med börshandel, bl a att man ska undvika förhoppningsbolag. Han vill se att bolaget tjänar pengar och kommer att öka den intjäningsförmågan över tid, inte att ett bolag har en förhoppning om att tjäna pengar i framtiden på någon spännande produkt som är under utveckling. Utifrån detta så pratade han en del om att han tittar efter omsättning som ökar över tid och där vinsten också ökar. Vinstmarginalen ska vara ökande eller stabil. Bolagen får gärna dela ut pengar också. Ca 80 % av hans nuvarande 55 bolag delar ut, även om många av dem inte är några högutdelare.

Hade jag noterat friskt så hade jag nog nästan prickat in hela Kavastus portfölj, då han gick igenom en stor mängd bolag och hissade eller dissade dem. Bankerna fick sig en släng av sleven, medan bolag som mitt kära NIBE lovprisades. Här kan jag då tycka att det blev lite fel. Kavastu föreläste om vikten av att tänka själv och inte följa andra. Bl a visade han hur det hade gått för de bolag som har flest ägare på Avanza, på Large-, mid och small cap, och jämförde med de bolag som hade minst antal ägare på samma listor. Kontentan var att väljer man bolag utifrån vad alla andra har i sin portfölj kommer man få en avkastning som alla andra också, dvs som index. Problemet var då att när Kavastu gick igenom bolag efter bolag och berättade vilka som han ansåg var bra eller dåliga och vilka som fanns i hans portfölj så antecknade folk så pennorna glödde. Så jag känner att budskapet om att gå sin egen väg inte gick in hos åhörarna direkt.

Sammanfattningsvis så var det kul att lyssna på Kavatu föreläsa och vara med på ett sånt här event. Det var mitt första aktierelaterade event och jag hoppas det blir fler framöver. Själva innehållet var väl ganska grundläggande så jag kan inte säga att jag tog med mig något nytt i någon större omfattning. Däremot är det bra att få en påminnelse om grunderna ibland. Sen träffade jag en bekant från mina gamla hemtrakter som jag inte sett på 10 år säkert. Så det var kul att tjöta lite med honom i pausen om aktier och livet.

Slutligen tänkte jag säga några ord om Kavastu, som många har starka åsikter om. Jag upplevde honom som en sympatisk person och inte alls så som han framställs på Twitter. Här håller jag med Niklas Aldén i det han skrev i sin sammanställning om att Kavastus starka sida inte är Twitter där han ofta upplevs som dryg. Att han säljer kurser har jag inget emot. Jag skulle personligen aldrig betala flera tusen för att gå en aktiekurs, men det finns uppenbarligen många som tycker det är värt det. Om det finns folk som är villiga att betala, varför inte ta betalt? Sen när det gäller hans överavkastning som enligt egen uppgift ligger vida över genomsnittet så är det svårt att uttala sig om den stämmer eller inte. Det jag däremot är säker på är att om han följer allt det som han föreläste om som t ex undvika förhoppningsbolag och låta vinnarna löpa och släppa förlorarna snabbt så lär han ha en avkastningen som ligger över genomsnittet. Sen om han lyckas tajma så bra som han ger sken av på Twitter, det låter mer otroligt. Dock är han ju en trader, inte en långsiktig investerare. Jag ser dagligen traders som lägger ut grafer på avkastning på flera hundra procent, så omöjligt är det nog inte med en stor överavkastning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar