lördag 30 december 2017

Uppföljning fonder

I ett tidigare inlägg berättade jag om hur jag har investerat de pengar jag och min fru sparar till ett bostadsköp. En del av pengarna ligger på ett sparkonto med jämförelsevis god ränta, medan resten är investerat i tre olika fonder. Fonderna är Spiltan Räntefond Sverige, IKC Avkastningsfond och Spiltan Högräntefond. I detta inlägg tänkte jag kika på hur det har gått för fonderna och jämföra med alternativa fonder.

Vi börjar med fonden med lägst risk, Spiltan Räntefond Sverige. I det negativa ränteklimat som råder är korta räntefonder i princip en död sparform. Men Spiltan har lyckats generera avkastning ändå. I år blev resultatet 1,59 %, vilket är något sämre än tidigare år. I kategorin låg avgift och låg risk finns även SPP Företagsobligationsfond A som presterade 1,89 % i år. Med avdragen avgift presterade dock Spiltan och SPP exakt samma avkastning 1,49 %. Övriga fonder i samma kategori är inte ens i närheten av dessa två. Kontentan är att mitt val för låg risk var rätt i år och jag fortsätter därmed att investera i denna.

IKC Avkastningsfond, som vi hittar ett snäpp högre upp på riskskalan, ökade i år med 3,05 %. Efter avdragen avgift blev resultatet 2,45 %. IKC har jag inte riktigt varit nöjd med. Utvecklingen var bra fram till början på augusti och sen gick det i princip sidledes fram till december då den ökade på något. I denna kategori finns det flera fonder att välja mellan, men jag tar bara med dem som presterat liknande eller bättre. Lannebo Corporate Bond A presterade något bättre avgiftsjusterad avkastning, 2,49 %, men på tre års sikt är IKC bättre. Coeli Nordic Corporate Bond R SEK gjorde lite sämre ifrån sig, 2,42 %, men ligger bättre än IKC på tre års sikt. Historisk avkastning är dock ingen garanti för framtida avkastning. Simplicity Företagsobligationer A gav en avkastning på 2,90 %, men IKC är bättre på tre års sikt. Samma visa är det med Carnegie Corporate Bond A. Kvar finns då Cicero Nordic Corporate Bond A, som gett 3,37 % i år. På tre års sikt är den också bättre än IKC. Det finns alltså eventuellt en del att tjäna på att byta ut IKC Avkastningsfond mot Nordic Corporate Bond A.

Ytterligare ett steg upp på riskskalan finns Spiltan Högräntefond med sin avgiftsjusterade avkastning på 4,21 %. I närheten finner vi Lannebo High Yield Allocation som presterat 4,18 % i år. Det är inget som övertygar mig att byta fond. Bäst är annars Catella Credit Opportunity, men den har en prestationsbaserad avgift som jag inte gillar. Följaktligen behåller jag Spiltan Högräntefond.

Det ska bli spännande att se hur utvecklingen blir framöver för dessa fonder.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar