fredag 29 december 2017

Vilket index ska jag jämföra mig med?

Årets sista börsdag lider mot sitt slut och avslutningen på året blev rätt sur. Nu börjar alla bloggare, undertecknad inräknad, fila på sammanfattningar av året som gått. Det är dags att summera utdelningar, kontrollera portföljvärde och jämföra sig med andra och med index. Men vilket jämförelseindex ska man använda sig av? Och ska man använda sig av ett index överhuvudtaget? Jag har kollat runt en del på detta och upptäckt att många använder olika jämförelseindex och en del använder fonder istället. Jag tänkte därför gå igenom de olika alternativen.

Alternativ 1 - OMXS30 eller OMXSPI
OMXS30 är indexet över de 30 mest omsatta aktierna på Stockholmsbörsen medan OMXSPI är ett index som väger samman värdet på alla aktier som är noterade på Stockholmsbörsen. Dessa index använder jag vanligtvis för att dagligen jämföra utvecklingen av min portfölj med börsen. Men dessa tar inte med utdelningarna som bolagen ger till sina aktieägare. Därför tycker jag inte de är relevanta att jämföra med. OMXS30 har gått upp 4 % i år medan OMXSPI har gått upp 6,42 %.

Alternativ 2 - SIX Return Index, SIX Portfolio Return Index, SIX General Index, SIX Portfolio Index, SIX30 Return Index
Som ni kan se så finns det flertalet liknande index med liknande namn. SIX Return Index visar den genomsnittliga utvecklingen på Stockholmsbörsen inklusive utdelningar och är upp 9,47 % i år. Snarlikt SIXRX är SIX Portfolio Return Index som visar genomsnittlig utveckling inklusive utdelningar på Stockholmsbörsen justerat för de placeringsbegränsningar som gäller för aktiefonder. SIXPRX är upp exakt lika mycket som SIXRX. SIX General Index gick upp 6,12 % i år och speglar den genomsnittliga utvecklingen på Stockholmsbörsen exklusive utdelningar. SIX Portfolio Index för generalindexet, men tar hänsyn till att fonder har begränsningar i hur de får placera sitt kapital. Utvecklingen var trots detta exakt samma som för SIXGX. Slutligen finns SIX30 Return Index som är som OMXS30, men inkluderar utdelningar. SIX30RX gick upp 7,67 % i år.

Okej, så utifrån dessa beskrivningar kan vi konstatera att SIX General Index och SIX Portfolio Index inte är intressanta att jämföra med eftersom de inte räknar med utdelningar. SIX Return Index och SIX Portfolio Index snarlika och därmed kan man använda sig av vilket som av dessa. Jag tycker också att de är bra eftersom de tar hänsyn till hela börsen inklusive utdelningar. Eftersom SIX30 Return Index endast räknar med de 30 mest omsatta bolagen, varav jag endast äger 4 av dessa, så tycker jag inte det är ett relevant jämförelseindex för mig.

Alternativ 3 - fonder
Det tredje alternativet tar hänsyn till det faktum att det inte går att investera direkt i ovan nämna index. En jämförelse bör vara med något som man kan investera i. Här finns det ju såklart en uppsjö av alternativ och det går inte att nämna alla fonder. Att följa Avanza Zero är ett val några har gjort har jag sett. Den följer SIX30 Return Index och har gått upp 8,53 % i år. Av samma anledning som jag skrev ovan så tycker jag inte att Avanza Zero passar för mig. Då tycker jag det är lämpligare att jämföra mig med en bredare Sverigefond, t ex Länsförsäkringar Sverige Indexnära, Swedbank Robur Access Sverige eller SPP Aktiefond Sverige A. De har gått upp mellan 10,89-11,40 % i år.

Sammanfattningsvis kan jag då säga att det för mig är mest lämpligt att jämföra antingen med SIX Return Index eller en bred Sverigefond. För den utländska portföljen är det nog mest rimligt att jämföra med en bred globalfond. Ett sista alternativ är att inte jämföra sig med något överhuvudtaget, men hur roligt är det?

Gott nytt år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar