torsdag 2 november 2017

Min drömportfölj

Om man inte har nåt roligare för sig så kan man sitta och dagdrömma. Min dröm idag var hur min drömportfölj skulle se ut. Jag gjorde slag i saken och satte ihop en portfölj med svenska aktier. Den skulle vara diversifierad, ha en blandning mellan stabila högutdelare och riktiga kvalitetsbolag. Resultatet blev en lista på 22 bolag. Tio av bolagen äger jag idag så jag har nästan en halv drömportfölj. Skulle ni inte hålla med om att följande lista av bolag vore mumma att ha?

Axfood
Kindred
SEB
Handelsbanken
Castellum
Hemfosa Fastigheter
Investor
Latour
Creades
Biotage
Hexpol
Holmen
Atlas Copco
Nobina
Skanska
Beijer Alma
Tele2
Tieto
HiQ
Essity
Klövern Preferens
Intrum

Denna portfölj skulle ge ungefär 4 % i direktavkastning. Såklart man kan sätta ihop en portfölj med högre direktavkastning, men jag tittade också efter stabilitet. Anledningen till att jag inte har just den här portföljen är timing skulle jag säga. T ex Atlas Copco har alltid känts dyr, även när de låg i 170 kr i februari 2016. Detsamma gäller Investor som vid samma tidpunkt låg i 256 kr. På den tiden ville jag också ha aktier med högre direktavkastning. Vi får se om jag plockar upp några av bolagen på min lista vid nästa börskrasch.

Vilka bolag drömmer du om?

3 kommentarer:

  1. Tjenare!
    Jag drömmer alltid om att någon gång kunna komma in och köpa Investor till en billig penning.
    Det kanske är ett misstag att aldrig göra slag i saken och åren bara går och går, men det tar mig emot att köpa ett bolag, hur bra det än är, när priset snart ligger på all time high för de senaste tjugo åren.
    Jag fortsätter hoppas och tänker att om jag är tålmodig så kommer chansen förr eller senare.
    I Oktober 2002 kunde man köpa Investor för 48 kronor, det är vad jag drömmer om;)

    Vi ses bland miljonerna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det svårt! Investor handlas ändå med rabatt till skillnad mot Latour som handlas med en fet premie. Dock lika svårt att öka i båda. Jag skulle nog ändå börja nu i liten skala och sen öka på ordentligt när det blir billigare. 48 kr får vi för alltid drömma om haha.

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera