lördag 11 november 2017

När ska jag köpa?

Inläggets titelfråga är nog en kärnfråga för många investerare. För inte så länge sedan satte jag mig ner och gick igenom alla mina innehav och analyserade mina köp. Kunde jag hitta nåt samband mellan de innehav som gått bra och vad hade jag gjort för fel i mina sämre innehav?

Jag kom fram till en del slutsatser gällande de sämre innehaven. Dels hade jag gjort flera närliggande köp i samma innehav, både i tid och aktiekurs. Ett annat problem var att när kursen börjat röra sig nedåt så har jag försökt fånga den fallande kniven. Att fånga den fallande kniven är ett uttryck inom börsvärlden där en investerare köper aktier i ett bolag vars aktiekurs gått ned mycket i tron att kursen nått botten bara för att upptäcka att så inte var fallet. Med det sagt så har jag alltså haft för bråttom att köpa fler aktier i ett innehav när kursen rasat istället för att vänta tills den stabiliserat sig. Visst, det är extremt svårt att köpa på botten, men jag köper hellre när nedgången har tagit en paus istället för mitt i en nedgångsfas. Lucara Diamond är ett bra exempel där jag konstant gjort felaktiga köp, dock inte senaste köpet som prickade in en botten. Nobina är ett annat exempel där kursen snabbt rasat från runt 48 till 43 kr och jag då köpte, men att kursen fortsatte ned oavbrutet till under 40 kr.

Alltså kom jag fram till att jag ska låta det gå lite tid mellan mina inköp i samma bolag och inte ha för bråttom om kursen halkat ned. För att få struktur på inköpen har jag skapat ett excelblad med alla mina innehav. Jag skriver upp datum för senaste inköp och till vilken kurs inköpen gjordes. Jag noterar också regelbundet om kursen för närvarande ligger under senaste inköp eller inte. När ett inköp i innehavet är gjort grönmarkerar jag raden. Färgen hålls kvar i tre månader och indikerar att inga nya inköp får göras under denna tid. När tre månader har gått, tar jag bort färgen och raden är vit igen. Det innebär att jag får lov att köpa, men helst bara om ett bra tillfälle dyker upp. När det gått sex månader sen senaste inköp då rödmarkerar jag raden. Det innebär att innehavet har prio vid köp, men också här letar jag efter rätt läge. I Latour har det till exempel gått längre än sex månader, men värderingen har varit så hög att jag ändå inte förmått mig köpa. Tele2 låg rödmarkerad länge också.

Det finns dock undantag från färgkodningen. Jag har bestämt att jag vill försöka ha en portfölj med innehav som är ungefär lika stora. Eller åtminstone att inte det är för stora skillnader mellan de största innehaven och de minsta. Därför får jag lov att öka i mina fem minsta innehav, trots grönmarkering. Jag tänker också att vid exceptionella händelser så får jag lov att bryta mot mina regler. Det kan vara en vinstvarning i ett annars stabilt bolag eller i en kraftig generell nedgång. Jag har inte använt excelbladet mer än några månader så jag får utvärdera det allteftersom.

Planerar du dina inköp eller är kör du helt på känsla?



2 kommentarer:

  1. Tjena, ur ett långsiktigt perspektiv anser jag att ett månadssparande (alternativt regelbundet sparande) är bättre än att försöka impulsköpa när en aktie gått ner ett par kronor. Jag anser och tror att det inte lönar sig att försöka fånga den "fallande kniven" då.

    Men ur ett kortsiktigt perspektiv tror jag på att köpa på rekyler nedåt. Så länge det finns teknisk analys som bekräftar när det är dags att gå in och ur aktien.

    Min egna handel är nästan uteslutande ur ett tekniskt perspektiv och jag försöker planera och följa mina regler i varje enskild affär.

    Väl mött!

    SvaraRadera
  2. Håller helt med, bättre att följa en plan och inte stressköpa bara för att kursen gått ned.

    Spännande att du kör enligt teknisk analys. Jag kollar en hel del på det men köper normalt inte utifrån en sådan analys. Läser en bok om teknisk analys nu och tänkte testa lite sådana affärer framöver.

    SvaraRadera