torsdag 23 november 2017

Nya innehav

Idag blev det två nya innehav in i portföljen: ALM Equity Pref och Amasten Holding Pref. Jag tänker också ta in Akelius Residential Pref och K2A Knaust & Andersson Pref. Alla fyra preferensaktierna ska ersätta Saltängen Property Invest och Kallebäck Property Invest på sikt. Saltängen och Kallebäck har stått för drygt 12 % av min svenska portfölj, vilket jag nu tycker är för mycket och för riskabelt sett till deras enbenta verksamhet. Mina nya preffar ska stå för max 10 % av min portfölj.

Idag kom beskedet om gratis courtage på amerikanska aktier hos Avanza. Därmed kommer hela nysparande denna månad att gå in på kapitalförsäkringen istället för ISK och placeras i LTC Properties och STAG Industrial. Jag har även planerat att plocka in Realty Income Corp till min fru. Det blir amerikanskt för hela slanten alltså!

Idag blev det också klart att min lön kommer höjas med 6,5 %. Avtalet är på 1,5 år, men det är ändå en rejäl höjning. På mindre än två år har jag höjt min lön med över 20 %, via byte av jobb och två lönerevisioner. Det nya avtalet gäller från oktober och retroaktiv utbetalning sker i december. Det kommer betyda en rejäl nettolön i december och ni kan ju gissa var en stor del av den kommer hamna. Dessutom har jag jobbat övertid för att krydda lönen lite extra. När nu lönen höjd ser jag fram emot besked om höjningar av utdelningarna nästa år.

2 kommentarer:

  1. Intressant att du skalat ned Saltängen och Kallebäck, jag har tvekat att gå in i dom av den anledningen som du skriver. Hög risk men givetvis hög avkastning men jag avstår.
    Grattis till löneökningen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag hade aldrig investerat i dem med den kunskapsnivå jag har nu. Blev ytterligare nedskalning i Kallebäck idag. Tack för kommentaren :-)

      Radera