onsdag 22 november 2017

Transaktioner och en gryende filosofi

Ytterligare en dag till ända på börsen och det mesta lyser rött. Dock hade jag en relativt bra dag i portföljen med endast en marginell nedgång. Det var flera bolag som höll emot bra, t ex Axfood, Rottneros och Softronic. Veckan inleddes i måndags med ett köp i Castellum. Castellum har i motsats till allt annat stått emot nedgången bra och uppvisar styrka. Jag hoppas och tror att den kommer att hålla sig över 130 kr denna gång och inte falla ner mot 120 kr som den brukar. På senare tid har jag försökt mig på lite nya saker gällande mina köp. Istället att kasta mig över innehaven som gått ner mycket har jag satsat på positiva innehav. Det började med köp i Tele2 på rapportdagen när de gick upp mycket och fortsatte sedan med Softronic i en identisk situation. Båda två har fortsatt att utvecklas positivt efter mina köp. Nu tror jag inte att jag kommer vänta på bra rapporter i alla bolag, men jag kommer i alla fall utmana mig själv att köpa i lägen där det tar emot, istället för i lägen där det är lätt (t ex i ett rasande Betsson).

Igår började jag sälja av Kallebäck Property Invest och Saltängen Property Invest. Jag har velat fram och tillbaka under året om jag ska köpa mer i dem, sälja eller behålla. Först valde jag att bara behålla, sen bestämde jag mig för att köpa mer och nu har jag slutligen bestämt mig för att skala ned. Tillsammans utgör de i nuläget nästan 12 % av min portfölj och det tycker jag är för mycket för bolag som bara har en tillgång att tjäna pengar på. Tänk om deras enda fastighet skulle brinna ned eller på något annat sätt bli obrukbar under en längre period? Direktavkastningen är fin och de har båda utvecklats positivt senaste året (jag ligger 10 % upp i båda), men nej jag vill söka mig till något bredare. Jag har börjat snegla på preferensaktier och ska undersöka vilka som är värda att ha.

Imorgon hoppas jag på besked från Avanza om courtagefri handel på amerikanska aktier på Black Friday. Då ska jag öka på ordentligt i STAG Industrial och LTC Properties. Imorgon blir också första gången jag kan följa Uppesittarkväll med Philip och Nicklas. Jag har inte ens försökt lägga fram förslaget för frugan att det skulle vara trevlig att kolla på en livesändning om aktier, men som gräsänkling kan jag göra som jag vill! Ha en fortsatt trevlig lill-lördag så tar vi nya tag på börsen imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar