fredag 11 augusti 2017

Dejliga danska aktier?

Idag tänkte jag att vi skulle göra ett nedslag hos våra nordiska grannar, danskarna.

I sedvanlig stil har jag tittat på vilka bolag som har en direktavkastning över 4 % och sedan sållat bort de som har haft en dålig kursutveckling jämfört med den nationella börsen som helhet. I Danmarks fall blev listan extremt kort, endast 4 bolag kvalade in. Det finns ett gäng bolag som har väldigt hög utdelning, men då rör det sig om bonusutdelningar och de har gått rätt knackigt på börsen. Jag bestämde mig därför att även titta på aktier med en DA på över 3 %. Endast 1 bolag till kom med på listan.

Vanligtvis tittar jag på vilken DA bolagen har, hur mycket de höjt utdelningarna (i det här fallet senaste 5 åren), kursutveckling och bransch. De 5 bolag som jag tittade närmare på verkar dock alla i finansbranschen och därför föll kategorin bransch bort.

Spar Nord Bank bedömde jag som en klar etta. De har en direktavkastning på fina 6 %, har höjt utdelningen rejält de senaste åren och har även haft en lysande kursresa. På delad andraplats finner vi investeringssällskapet Luxor och Danske Bank. Luxor har en DA på 6 % medan Danske Bank ligger på 3,58 %. Luxor har haft sämst kursutveckling av alla bolagen och Danske Bank näst sämst. Danske har jag bedömt som bäst av alla på att höja utdelningen, medan Luxor placerar sig i mitten. Sydbank på fjärde plats har en hygglig DA på drygt 4 % och en något bättre kursutveckling än Danske, medan de inte varit lika bra på att höja utdelningen. Sist kommer företaget Alm. Brand som har lägst DA på ordinarie utdelning, medan de dock verkar tycka om att lämna bonusar. De har också varit sämst på att höja den ordinarie utdelningen, men har haft en kursutveckling som utklassar de andra.

Själv äger jag inga av dessa, men kan tänka mig att investera i något av de bolag som tog pallplatserna. Mitt enda danska innehav är försäkringsbolaget Tryg. De gick i våras över från att betala ut utdelning halvårsvis till att betala kvartalsvis. De lämnade även en bonusutdelning, så direktavkastningen i år är rätt saftig, 8,5 % på dagens kurs. Utan bonusar så kommer DA ligga runt 4,5 % framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar