torsdag 10 augusti 2017

Företagsobligationsfonder

Sparande är inte bara aktier. Ibland finns det pengar som man inte vill ta en sån stor risk med. Det kan vara pengar som du tänkt använda inom 1-2 år, kanske till en bil eller en insats till ett boende. Dessa pengar är inte lämpliga att ha i aktier eftersom svängningarna i aktier är så stora.

Min fru och jag sparar till ett eget boende. Nu var jag så våghalsig att jag faktiskt placerade en del av sparpengarna i aktier i höstas. Jag behöll dem över utdelningarna i våras och sålde sedan av dem till, i de flesta fall, en god vinst. Helt korrekt agerat skulle det visa sig eftersom börsen var stark under hösten, vintern och våren och sedan fallit tillbaka under sommaren. Detta skulle jag dock kategorisera under avdelning tur istället för skicklighet. Även om jag hade en tydlig plan med investeringen så kunde det lika gärna gått åt skogen om någon negativ världshändelse briserat under tiden. Det spelar därför ingen roll hur duktig man tror att man är, pengar som ska användas inom kort hör inte hemma i aktier eftersom de inte hinner återhämta sig på den korta tiden om en större nedgång skulle inträffa.

Men var ska pengarna placeras då? På ett sparkonto där de tryggt förvaras till noll ränta och äts upp av inflationen? I madrassen? I trygga korta räntefonder som ger dig negativ avkastning? Jag har valt att lägga en del av sparpengarna på ett sparkonto hos en nischbank. En snabb sökning visar att du faktiskt kan få 0,9 % ränta hos Avida Finans eller 0,85 % hos Svea Ekonomi. Dessa omfattas av den statliga insättningsgarantin och kontona har fria uttag. Den största delen av sparpengarna har jag dock placerat i företagsobligationsfonder, räntefonder som lånar ut pengar till företag. Dessa tickar på uppåt i stabil takt, förändringarna brukar ligga runt 0,01-0,04 % varje dag. Går sällan nedåt.

Här finns det givetvis en hel fonder att välja bland så vilka ska man välja? För inte så länge sedan gick jag igenom hela listan av dessa fonder och tog ut de 6, i mitt tycke, bästa. Jag poängbedömde sedan dem i kategorierna avkastning, risk och avgift.

Bäst blev Spiltan Högräntefond, som gett bäst avkastning på 1 år (7,53 %), har högst risk och en skaplig avgift på 0,75 %. På andra plats hittar vi Spiltan Räntefond, som gett sämst avkastning (2,42 %), men som har lägst risk och avgift (0,10 %). Tredje platsen fightas egentligen övriga fyra fonder om. Vilken man vill ha beror på vad man är ute efter.

Om du är ute efter hög avkastning (6,05 %) ska du välja Carnegie Corporate Bond A, men då får du leva med en hög avgift (0,95 %) och medelrisk. Den prismedvetne väljer då istället SPP Företagsobligationsfond A, som har en avgift på 0,40 %, men som bara avkastar 2,57 % årligen till en något lägre risk än Carnegies fond. För mer avkastning kan du istället välja IKC Avkastningsfond som ger 4,82 %, till avgiften 0,60 % och i mina ögon samma risk som Carnegies fond. Sist ut är Simplicity Företagsobligationer A, som ger fina 5,34 % årligen, kostar 0,80 % i avgift och som har en medelrisk.

Så ni ser, det finns alternativ till madrassen och storbankerna nollräntekonton! Själv har jag valt att spara i Spiltan Högräntefond och Räntefond samt IKC Avkastningsfond.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar