måndag 14 augusti 2017

Norska utdelningsaktier

Då var det dags igen för en ny genomgång av utländska aktier. Den här gången tänkte jag kolla på norska aktier. Till skillnad mot i Danmark finns det ett helt smörgåsbord av läckra utdelningsaktier i Norge. Alla är inte heller lax- eller oljebolag, det finns andra godbitar också. Jag har givit bolagen poäng i kategorierna: direktavkastning; utdelningshistorik; kursutveckling och slutligen bransch. Den sista kategorin gör sammanställningen mer personlig, eftersom jag ger låga poäng till branscher som jag redan har bolag i. Listan är dock lång så det går säkert att hitta guldkorn även längre ned på min lista. Alla bolag har en direktavkastning på minst 4 % och har åtminstone utvecklats i linje med norska storbolagsindex.
I toppen av listan hittar vi Marine Harvest (fisk), tätt följt av Norway Royal Salmon (fisk) och Ocean Yield (fartyg). I denna grupp har Ocean Yield högst DA och bäst utdelningshistorik, medan NRS haft bäst kursutveckling. Alla tillhör intressanta branscher som jag inte har idag.
Strax under toppen finns SalMar (fisk) och Byggma (byggvaror). SalMar hade höga poäng i alla kategorier utom utdelningshistorik medan Byggma utmärkte sig i kategorierna kursutveckling och bransch.
Lite längre ned hittar vi ett gäng bolag på samma poäng: Veidekke (bygg); Atea (IT); Greig Seafood (fisk); Sparebank 1 Nord-Norge (bank) och Strongpoint (IT). Bland dessa sticker Atea ut med väldigt bra DA, samtidigt som Veidekke, Sparebank 1 Nord-Norge och Strongpoint uppvisar mycket bra utdelningshistorik. Endast Greig Seafood har haft en lysande kursutveckling, medan resten placerar sig nånstans i mitten.
I botten befinner sig bolagen Helgeland Sparebank (bank) och Aker (industri- och finansgrupp). Dessa fick inga höga poäng, förutom i kategorierna utdelningsutveckling (Helgeland) och direktavkastning (Aker).
Utöver redan nämnda bolag fick ett gäng ännu lägre totalpoäng och jag tänkte bara nämna vilka det var, ifall någon vill titta närmare på dem: Sparebank Möre; Sparebank 1 Ringerike Hadeland; Bouvet; Jaeren Sparebank; Skue Sparebank och Selvaag Bolig.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar