lördag 5 augusti 2017

Min portfölj

Min portfölj finns hos en av de nätmäklare som erbjuder ett väldigt lågt courtage per affär. Detta är en viktig förutsättning för mig eftersom jag gör flera mindre affärer varje månad. Ett köp brukar ligga på runt 400 kr. Jag försöker skapa en jämn fördelning i värde mellan mina innehav. Mitt största innehav tar upp drygt 7 % av portföljen. Ett annat mål är att ha en jämn branschfördelning, dvs att ingen bransch får dominera portföljen. Mina svenska aktier har jag på ett ISK medan mina utländska håller till i en kapitalförsäkring.


Jag började att köpa aktier i maj 2015, men de första månaderna köpte och sålde jag fram och tillbaka utan att veta vad jag gjorde egentligen. Under den tiden försökte jag dock läsa så mycket om aktier som jag kunde och lärde mig också från mina misstag. Mitt äldsta innehav är från slutet av juli 2015. I samband med en botten på börsen i oktober 2015 tog jag position i flertalet av de aktier som jag fortfarande har kvar idag. Sen har jag fyllt på i dessa och även utökat portföljen med andra aktier. Här nedan kommer då mina bolag med deras andel av portföljen.


SEB A 7,4 %
Tele 2 B 7,3 %
Kallebäck Property Invest 7,1 %
Saltängen Property Invest 6,1 %
Nobina 6,1 %
SHB A 5,9 %
NIBE 5,1 %
Björn Borg 5,0 %
Skanska 4,8 %
SJR 4,7 %
Latour 4,7 %
Rottneros 4,3 %
Lucara Diamond 4,2 %
HiQ 4,1 %
Softronic 3,6 %
Castellum 3,4 %
Nobia 3,1 %
Betsson 3,1 %
Gabather 3,0 %
MQ 2,4 %
Axfood 2,3 %
Traction 2,2 %


På mitt ISK-konto finns även två fonder. Spiltan Aktiefond Investmentbolag som är ett komplement till mina aktier och Spiltan Högräntefond som jag buffertsparar i.


Min KF med utländska aktier är betydligt mindre eftersom jag började köpa utländskt mycket senare. Eftersom jag har så få innehav är andelarna betydligt större, men jag ämnar diversifiera även denna portfölj över tid.


LTC Properties Inc (USA) 30,1 %
Tryg (Danmark) 26,9 %
ABG Sundal Collier Holding (Norge) 20,4 %
Genworth MI Canada Inc (Kanada) 11,6 %
STAG Industrial Inc (USA) 10,9 %


Ja, där har ni alla godingar. Jag tänker att jag kommer gå in på detaljer om mina innehav i kommande inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar