lördag 5 augusti 2017

Välkommen till världen

Idag startar jag min blogg. Som du nog har förstått handlar den om aktier. Men den kommer handla om andra typer av sparande också. Vi får se vad som dyker upp längs med vägen.

Du kanske undrar varför bloggen heter Aktieoutsidern? En insider är en person som har insyn i ett företag och utnyttjar sitt informationsövertag för att köpa eller sälja värdepapper innan marknaden nås av kursdrivande nyheter. Jag ser framför mig en riktig börshaj från nån amerikansk film som rör sig bland finansvärldens elit på Wall Street och som får insidertips från höger och vänster. Ja, en sån är ju då inte jag. Snarare motsatsen.

Jag är en helt vanlig kille i yngre trettioårsåldern. Jag bor i södra Sverige, i en småstad med min fru och min lilla dotter. Jag har en ekonomisk högskoleutbildning, men jobbar inte inom mitt område. Mitt aktieintresse började för drygt två år sedan och väcktes av min bror, som hållit på med aktier i några år innan jag började. Innan dess hade jag 2013 satt upp ett månatligt pensionssparande i fonder på ett ISK med hjälp av min bank. Tidigare hade jag alltid sparat, men utan mål och framtidsplaner. Jag fick pengar över i slutet av månaden och hade inga tankar på avkastning annat än den magra räntan som sparkontot gav. Okej, ovanstående är en sanning med modifikation. Jag hade visst handlat med aktier innan min bror väckte mitt intresse. Jag gjorde faktiskt mitt livs, hittills, bästa affär. Men det är nog en historia för ett kommande inlägg.

Så, med begränsad erfarenhet och kunskap om aktiemarknaden kastade jag mig in i den precis efter dess topp våren 2015. Som tur var började jag med småsummor för jag gjorde en hel del dumma affärer i början. Det tar ett tag innan man listar ut hur allt funkar rent tekniskt med att köpa och sälja och jag fick lista ut allt själv. Jag började läsa om aktier och sedan dess har jag fortsatt att bygga på mina kunskaper och erfarenheter. En sak har dock inte förändrat och det är att jag fortfarande handlar med småsummor. Jag köper aldrig ett stort antal aktier på ett bräde, utan jag köper ett mindre antal för ungefär samma summa i olika bolag. En ultimat småsparare alltså.

Jag tänker att detta får räcka som en introduktion till bloggen. Framöver tänker jag berätta om min portfölj, mina affärer, lärdomar, min investeringsfilosofi och annat smått och gott. Jag hoppas att du kommer tycka att bloggen är intressant och värd att följa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar