torsdag 24 augusti 2017

När ska jag köpa?

Inläggets titelfråga ställer jag mig jämt. Ibland går jag på känsla, ibland på teknisk analys, ibland på fundamental analys och ibland på ren kronologi. En del gånger blir det helt rätt, andra helt fel. Så är det när man handlar med aktier. Om man gjorde helt rätt varje gång skulle man bli kallad orakel eller kanske misstänkas för insiderinformation.

Hur som helst, brottas jag ändå med titelfrågan. Fast egentligen kanske inte så mycket när jag ska köpa utan istället vad. Jag har ett månadssparande i aktier och överföringen görs normalt samma dag som lönen landar på lönekontot. Tidigare har det alltid lockat att föra över pengar tidigare i månaden, men nu försöker jag vara strikt med detta.

Vad/när ska du köpa då? Studier visar att vanligt folk oftast köper och säljer vid helt fel tidpunkt. Vi säljer i panik när börsen går ner och köper när den gått upp. Orsaken är väl säkert kortsiktighet, man hatar att se sina pengar försvinna framför ögonen på en. Men om du blir nervös när börsen backar och du tappar värde i dina innehav, då har du fel pengar på börsen. Eftersom börsen svänger så mycket kan du inte ha de pengar du kan tänkas använda inom en snar framtid där. I början var jag också nervös, även om jag tänkte långsiktigt, och det hände att jag sålde av några innehav när börsen rasade. Nu tänker jag annorlunda och ser istället börsras som köptillfällen. Nedgångar innebär att du kan köpa aktier till reapriser.

Men vilka av dina aktier ska du faktiskt köpa mer av när du hittat ett bra tillfälle? Svår fråga, och jag kan inte säga att jag hittat den magiska formeln ännu. Även här så brukar folk göra fel dock. De köper mer av de innehav som gått ned i tron att de ska vända upp inom kort och säljer de som gått bra. Men det som oftast händer är att de innehav som gått ned fortsätter nedåt och de som gått upp fortsätter uppåt. Jag vet hur svårt det är att köpa fler aktier i innehav som gått upp typ 20 %, medan det är betydligt enklare att snitta ned sig i ett innehav som gått ned 20 %.

Jag har i alla fall tänkt ut en strategi nu för att inte göra köpen så godtyckliga. Jag ska köpa fler aktier i de innehav som det gått längst sedan jag köpte senast. Med den regeln undviker jag att göra många köp i samma aktie månad efter månad. En annan regel är också att jag ska bygga på ett av mina minsta innehav varje månad. Jag vill helst ha en portfölj med jämnstora innehav.

Imorgon kommer lönen och efter att jag fört över 70 % till det gemensamma kontot så går cirka 10 % till mitt ISK. Jag hade gärna köpt för mer varje månad, men är föräldraledig på heltid och vi sparar också till ett eget boende. Hursomhelst smäller det imorgon och jag ser faktiskt en hel del köplägen i mina innehav. Mer om det imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar