måndag 21 augusti 2017

Utdelning STAG Industrial

Nyligen fick jag utdelning i STAG Industrial, en amerikansk aktie som jag har. Bolaget delar ut varje månad och årligen summeras det till en direktavkastning på cirka 5,11 %. STAG är en så kallad REIT, Real Estate Investment Trust. En REIT är ett fastighetsbolag som kan slippa att betala inkomstskatt om de betalar ut i princip all vinst till sina aktieägare. STAG äger industriella byggnader såsom varulager, lättare industrier och distributionslokaler.

Jag tycker det är lysande att få stadiga, månatliga utdelningar. Än så länge är de väldigt små, men jag tänker att över tid så kan de bli väldigt viktiga för mig. Jag äger ju en annan REIT, LTC Properties, som också delar ut varje månad och tillsammans blir det en liten slant i alla fall. Jag köpte STAG till 26,92 dollar styck och idag står dem i 27,75. Ändå så ligger jag nästan 5 % back. Hur kommer det sig? Jo, när jag köpte dem så stod dollarn betydligt högre mot kronan. I takt med att dollarn tappat i värde har även mitt innehav i STAG gjort det eftersom det är värderat i dollar. Detta är alltså något man får ha i åtanke när man handlar med utländska aktier. För min del gör det inte så speciellt mycket. I mina REITar så får kursen stå i vad den vill, jag är ute efter utdelningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar