onsdag 16 augusti 2017

Tips från coachen


Varför sparar jag i aktier? Svaret är kort och gott: för att det är så roligt! I aktiehandelns värld händer det saker hela tiden och du kan snabbt tjäna eller förlora pengar. Det gäller att hålla sig informerad om bolagsspecifika händelser och även geopolitiska händelser som påverkar börserna. Det är spännande helt enkelt. Eftersom jag tycker det är så kul så har jag inget emot att avsätta tid till att läsa om mina innehav, andra bolag och annan aktieinformation. Men om man inte har det intresset och den tiden att sätta av för att hålla sig uppdaterad och ändå vill tjäna pengar på börsen? Om du känner igen dig i den beskrivningen har jag ett tips till dig.

Stockpicking, det som jag gör, dvs välja ut enskilda aktier som jag placerar mina pengar i är svårt. Det är väldigt få som är så duktiga att de kontinuerligt kan välja ut rätt aktier och på så sätt över tid slå de index som följer börsens alla bolag. Det är mest troligt att jag skulle tjäna mer pengar på att inte välja ut enskilda aktier utan istället lägga allt sparande i ett fåtal indexfonder. Jag gör det ändå eftersom det är min hobby.

 Sätt upp en månatlig överföring till ett ISK-konto i din internetbank och välj att pengarna ska placeras i ett fåtal fonder. Placera dem i den bästa Sverigefonden och den bästa Globalfonden. I mitt tycke är den bästa Sverigefonden Spiltan Aktiefond Investmentbolag och de bästa Globalfonderna är DNB Global Indeks och Länsförsäkringar Global Indexnära. Sen är det bara luta sig tillbaka och glömma bort det för några år. Jag kan lova att du kommer bli glatt överraskad när du kollar på kontot igen. Tråkigt sätt att investera sina pengar enligt mig, men väldigt smart och lukrativt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar