fredag 13 oktober 2017

Bokrecension

Nu har jag läst klart ytterligare en bok, men den här gången var det ingen tegelsten utan en behändig pocket. Boken heter Slå börsproffsen! - Tio steg till bättre aktieaffärer av Jan Öberg. Öberg propagerar för att värdeinvestering är rätt väg att gå för att uppnå överavkastning jämfört med börsen i stort. Vad är då värdeinvestering? Öberg sammanfattar begreppet med att man som investerare letar efter bra bolag som är lågt prissatta och investerar i dem och sedan säljer dem när de högt prissatta.

Boken innehåller en del handfasta tips och mycket information om framgångsrika investerare. De finns mycket i boken som jag håller med om. T ex att man som investerare ska lita på sig själv och inte lyssna på andra "förståsigpåare", att du ska ha en tydlig strategi för att undvika att styras av känslor eller gruppsykologi och köpa när andra säljer. Andra saker håller jag inte med om, främst att man ska sälja sina aktier när de är högt värderade. Med det menar jag inte att det är en lyckad strategi, men bara att jag har en annan filosofi som passar mig. Jag är till stor del ute efter utdelningarna och därför skulle jag aldrig komma på tanken att sälja ett innehav bara för att de står högt i kurs.

Värdeinvestering passar inte mig, eftersom det kräver en hel del analys och bevakning av företagen. Sånt tar tid och det är något som är en bristvara. Oavsett så tyckte jag att boken var rätt intressant, det är alltid kul att läsa om andras perspektiv på aktiemarknaden. Att den går att läsa ut på ett par timmar är ju också ett plus.