torsdag 5 oktober 2017

Ett innehav mindre

Idag var det två av mina portföljbolag som rapporterade. Industrivärden var det ena, men jag kan inte säga att jag direkt lusläste rapporten. Det har gått bra för dem och substansvärdet har haft en god utveckling. Det här är ett av mina absolut minsta innehav, jag har bara en bevakningsposition i dem. Jag kommer öka på framöver, men dock väldigt sparsamt och hellre mer regelbundet.

Den andra rapporten rönte dock mer intresse från undertecknad. MQ släppte idag sin årsrapport och det var väl ömsom vin ömsom vatten. Jag började köpa aktier i MQ i juli 2016, lockad av den höga direktavkastningen. På den tiden stirrade jag mig blind på direktavkastning och såg inte så mycket mer. Jag började köpa på 31,70, endast 30 öre från dagens stängningskurs på 32 kr. På ungefär 15 månader har alltså kursen rört sig 30 öre. Den har legat och skvalpat kring 32-37 kr och jag ser inget i dagens rapport som säger att aktien kommer uppvärderas inom en överskådlig framtid. MQ väljer också att behålla utdelningen på 1,75 kr, vilket innebär tredje året i rad med samma utdelning.

Jag valde att sälja halva mitt innehav efter den förra rapporten eftersom den inte visade några tecken på snabb förbättring. Idag drog jag av plåstret och sålde resterande aktier. Jag hade aldrig investerat i MQ idag, med mina erfarenheter och kunskaper om börsen och därför känns det helt onödigt att ha kvar den i min portfölj. Summa summarum så blev det väl ungefär plus minus noll på detta innehav. Men då tar jag inte hänsyn till att pengarna kunde ha varit investerade i ett annat innehav och gjort bättre nytta där. Börsen har gått starkt sedan juli 2016 och det är många aktier som gått upp 10-20 % under denna tid. Nåväl, det går bara att se framåt.

Jag har inte bestämt vad jag ska göra av pengarna från försäljningen ännu. En del, om inte allt lär gå in i nuvarande innehav. Jag vill inte springa in i ett nytt innehav, bara för att det finns pengar på kontot som bränner. Det får ta sin tid att hitta rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar