torsdag 26 oktober 2017

Nu får det vara nog!

Ny dag, nya möjligheter brukade min förra chef säga i princip varje morgon. Det var också han som tipsade mig om Gabather, sommaren 2015, bara några månader efter jag börjat med aktier. Han hade gjort en hel del pengar på aktier under åren, men också missat stort. Favorithistorien är väl när han köpte 1 000 Fingerprintaktier till 30 kr/st (innan spliten 5:1), men tröttnade och sålde när de gått ned några kronor. Vi kan väl säga att han inte var så glad när aktien i december 2015 handlades runt 600 kr. Hursomhelst kände jag rätt snabbt att hans spekulativa affärer inte var något för mig, men har trots detta suttit kvar i Gabather och även fyllt på i senaste nyemissionen. Idag kom dock beskedet att Gabather vill ha in ytterligare pengar från sina aktieägare. Min tanke med Gabather var att ligga kvar och invänta resultatet från studierna och se vad det landar i. Nu måste jag däremot bestämma om jag ska skyffla in ytterligare pengar i bolaget eller se mitt innehav spädas ut. Idag är jag 50 % back, drygt 900 kr minus inklusive courtage. I det här läget väljer jag då att kliva av tåget. Jag tror fortfarande att Gabather kan leverera ett preparat som håller vad det lovar, men med alla förseningar och nyemissioner så har jag slutligen tröttnat. Det får bli en förlust och en påminnelse som varför jag sysslar med aktier och vad jag ska hålla mig till. Alla mina spekulativa köp; Precise Biometrics, Neurovive, Image Systems, Pricer, Etrion och Intellecta, under åren har inte gett något positivt resultat.

I den kvarvarande portföljen rapporterade idag HiQ och Softronic. HiQ imponerade inte alls i mina ögon. Det var ett sämre resultat på alla rader utom ökad omsättning. Hittills i år ligger vinsten per aktie något under förra året och det bäddar ju inte för en utdelningshöjning direkt. I och för sig delade man förra året ut mer än vad man gjorde i vinst, men det är ju knappast hållbart. Jag tror nog att jag får sikta in mig på en oförändrad utdelning i vår. Reaktionen på rapporten var initialt rätt negativ, men avtog och nu är aktien ned runt 1 %.

Softronic däremot redovisade väsentligt bättre resultat än förgående år. Redan nu ligger vinsten per aktie över förra årets utdelning och jag tror att man kommer att höja den något. Aktien handlades upp runt 6 % och jag passade på att köpa ytterligare 32 st.

Vad har ni tröttnat på i er portfölj?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar