fredag 20 oktober 2017

Tekniska framtidsutsikter och blandade rapporter

Idag börjar jag med lite teknisk analys. Jag har tidigare skrivit om ett dödskors som inträffade på OMXS30 den 8 september. Ett dödskors är en varning om ett omslag i trenden från positiv till negativ. Jag skrev då att jag trodde att dödskorset skulle vara kortlivat eftersom det då inte fanns några andra tecken på att vi skulle få dystrare tider. Redan idag eller nästa handelsdag lär vi få se ett gyllene kors istället. Ett gyllene kors är motsatsen till ett dödskors, en indikation på att bättre tider väntar. Idag verkar vi också slå igenom en motståndsnivå. Indexet har vänt ned flertalet gånger runt 1656-1658 nivån sedan maj i år, men idag noteras vi runt 1662. Kan det stänga här så kanske vi kan se fram emot en resa upp mot den tidigare rekordnivån på 1720 som sattes 2015. Spännande tider!

Igår kom rapporterna från Tele2 och Axfood. Båda mottogs med jubel på börsen och noterades avsevärt högre, något som verkar fortsätta även idag. Jag passade på att köpa 4 st Tele2, det var nästan ett år sedan jag ökade senast, i samband med nyemissionen. Visst, jag hade gått i köptankar innan rapporten och det är alltid trist när priset springer iväg, men jag tycker inte om att köpa före en rapport. Jag tycker det är bättre att se hur det går för företaget istället för att chansa, det hade ju lika gärna kunnat gå ned. Vad var det då som fick Tele2 att rusa? Bolaget visade upp ett klart högre resultat och marginal, samtidigt som de höjde prognoserna för året. Det som dock lät som ljuv musik i mina öron var tal om extrautdelning. Tele2 har redan tidigare gjort klart att man kommer minska den ordinarie utdelningen rejält från och med nästa år, från 5,23 till 4 kr, eftersom de har en ny utdelningspolicy. Denna troliga extrautdelning minskar fallet och det tar jag tacksamt emot.

Axfood var bara något över förväntan, men reaktionen var stark. En solid rapport från Axfood tycker jag och förväntar mig öka på även här på lite sikt.

Idag var det inte lika muntert från Betsson. Det är valutamotvind, problem med förvärv, förväntade lagändringar, svagt resultat, svag tillväxt med mera. Finns det något i Betsson som är bra just nu? Jag börjar fundera på om det var ett misstag att ta in Betsson i portföljen. Jag lockades av den höga direktavkastningen, som nu kommer minska eftersom de också antagit en ny utdelningspolicy. Jag trodde också på en vändning för kursen, men den verkar lysa med sin frånvaro. Jag kommer inte öka mer i år och avvaktar ett par kvartalsrapporter för att se om det vänder. Annars får jag fundera på att kicka ut innehavet.

Castellum var också ute och rapporterade idag. Inte så mycket att säga där förutom att det var en bra rapport och jag förväntar att man höjer utdelningen som vanligt i vår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar