tisdag 17 oktober 2017

Det blir rapport på det här

Imorgon brakar rapportsäsongen igång på allvar. Bjässar som Atlas Copco och Handelsbanken kommer med sina rapporter för det tredje kvartalet. Själv har jag sju bolag som rapporterar denna veckan och min fru har också några stycken som jag har koll på. Investor var först ut idag och det var väl en lite blandad rapport. Det är alltid svårt att jämföra ett investmentbolags kvartalsrapport med ett annat kvartal, det kan skilja så väldigt mycket. Det är inte som i ett produktionsföretag där omsättningen kanske ökat något medan resultatet efter skatt gått ned något. Hur som helst så var det ingen kanonrapport och reaktionen är i skrivande stund negativ. Investor rör sig dock runt ATH-nivåer så en liten sättning kanske är normalt.

Imorgon ska det bli spännande att se vad Handelsbanken har att komma med. Vi får se om de sätter tonen för hela rapportperioden eller inte. Det kanske äntligen blir några dagar med större reaktioner på börsen. Det känns som att de här dagarna med små förändringar, åt båda hållen, hållit på i en evighet. Det är ju roligare när det spritter till åt nåt håll.

Bland portföljbolagen har det hänt lite grann. Jag fick kvartalsutdelning från Hemfosa och Tryg i slutet av förra veckan. Idag handlas Saltängen Property Invest utan rätt till utdelning. I övrigt är det små rörelser i likhet med börsen. Det lär ändras när rapporterna börjar trilla in. Jag har ännu lite likvider från MQ-försäljningen som jag inte lyckats placera. Nästa vecka kommer också nya pengar in. Just nu känns det som att det tar emot enormt att investera i något. Eftersom min ordinarie dator, med mina excel-filer som rör allt gällande aktier, har havererat känner jag mig också lite blind.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar