söndag 8 oktober 2017

Nordnet och det bortglömda kontot

Jag tycker om Avanza. Det är inget jag sticker under stolen med. Jag gillar deras hemsida, deras app och det material de producerar. Nordnet, deras hemsida och app? Not so much.. Hur som helst har jag ett litet lekkonto på Nordnet där jag först prövade på lite spekulativ handel för småsummor. Det lade jag dock snabbt ned då det tog för mycket tid i anspråk för de kaffepengar det genererade. Nu är tanken med kontot att sätta in nån hundring regelbundet och köpa enstaka aktier i ett fåtal bolag.

I nuläget har jag Hemfosa Fastigheter, Industrivärden och Nobina. Nobina äger jag även på Avanza, där det är ett av mina största innehav. Tanken med innehavet på Nordnet var att köpa en tid innan utdelningen och sälja precis innan utdelningen avskildes till en vinst. Den förhoppningen kom dock på skam och sen blev jag sittandes med dem även när delårsrapporten i somras sänkte aktien rejält. Jag har köpt några till i dippen, men ligger fortfarande några procent back. Vi får se hur jag gör med dem och Industrivärden framöver. Till skillnad mot kontot på Avanza så har jag inga problem med sälja innehav eftersom jag är mer spekulativ med Nordnet-kontot. Jag sålde till exempel av mitt innehav i ENEA den här veckan. Det enda innehavet som jag dock anser mig vara långsiktig i är Hemfosa, där tanken är att köpa en eller två stycken aktier regelbundet. Till skillnad mot Avanza kan jag köpa aktier utan att betala courtage hos Nordnet och därför kan jag köpa enstaka aktier.

Eftersom jag är så Avanza-centrerad så glömde jag helt bort de utdelningar som jag fått på Nordnet-kontot när jag gjorde min utdelningssida här på bloggen. Nu är dock innehaven och utdelningarna uppdaterade i listan. Imorgon är det måndag och trots att jag inte är något orakel, bevisligen, så spår jag att vi kommer få en eller ett par dagars nedgång nu i början av veckan innan vi pinnar på uppåt igen mot nya börsrekord. Lycka till i veckan som kommer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar