torsdag 19 oktober 2017

Twitter och lite kvitter om rapporter

Först och främst vill jag meddela att jag nu också finns på Twitter under #aktieoutsidern. Tanken med Twitter är att jag kan ge snabba kommentarer på händelser i världen och i portföljen utan att skriva ett helt inlägg om det. Förhoppningsvis kommer de två forumen att komplettera varandra på ett bra sätt.

Rapporterna rullar in och det är mycket att läsa. Blir ofta att jag får tid att sitta ned och läsa först några timmar efter rapporterna är släppta, när dottern sover. Annars brukar det vara full rulle och ingen tid för lusläsning.

Först ut igår var Handelsbanken. De lämnade en solid rapport där rörelseresultatet var över förväntan och räntenettot likaså. Räntenettot är skillnaden mellan vad en bank tar in i ränta på utlånade pengar och vad banken betalar kunderna i form av sparränta. Provisionsnettot minskade och var något lägre än förväntat. Provisionsnettot är nettot av de intäkter som banken får genom t ex fondavgifter, courtageavgifter och försäljning av försäkringar. Men det som verkligen fick mig att vattnas i munnen var att de sitter på mer kapital än de behöver och därför tänker kalibrera detta om det även fortsätter i det fjärde kvartalet. Detta kan alltså betyda en extrautdelning i vår. Jag köpte några SHB till förra månaden och ångrar det inte.

Sedan släppte mitt norska innehav investmentbanken ABG Sundal Collier också sin rapport. De visade upp ett starkt tredje kvartal. Hela året har varit starkt och resultatet efter skatt är 34 % starkare än förra året. Direkavkastningen är på hela 8,67 %, trots att man sänkte utdelningen i våras. Med ett starkare 2017 tror jag att man kommer behålla den redan höga utdelningen i vår. Att hoppas på ännu högre utdelning är nog för optimistiskt. Kursen har dansat kring 5,50 NOK i snart ett år nu, men den långsiktiga trenden är dock svagt uppåtgående.

Sist ut igår var investmentbolaget Traction. En lite svårtolkad rapport på ytan. Innehaven har utvecklats åt helt olika håll, t ex har Drillcon gått starkt medan Nilörngruppen gått svagt. Resultatet efter skatt var inte mycket att hurra för, men man ligger ändå över förgående års resultat än så länge. Substansvärdet bedöms till 196 kr och Traction handlas idag runt detta. Jag har en långtgående köporder inne på 188 kr och var nära för några dagar sen när den var nere på 188,50 kr och vände. Eftersom det inte är så mycket handel i aktien så kan det svänga ganska rejält under en dag.

Jag tror det får räcka med rapport för det här inlägget. I övriga portföljnyheter så har jag fått min månadsutdelning i STAG Industrial. Jag längtar till Black Friday när det blir gratis courtage (hoppas jag!) på affärer i amerikanska aktier hos Avanza och jag kan öka på. Jag slog också till och köpte 9 st SJR igår. Kursen har stigit rejält på sistone, men direktavkastningen är fortsatt hög och positivism föder positivism. Gabather meddelade att man funnit lösningen på de problem man hade med tox-studien i hund. Kursen tog ett mycket kortlivat glädjeskutt för att sedan sluta dagen på magra 4 % upp och idag är det ned. Nej, det vill sig inte riktigt för mitt förhoppningsbolag. Det enda som kan få kursen att verkligen återta förlorad mark är att tox-studien avslutas med gott resultat och att fas 1-studien kan påbörjas. Lång väg att vandra, men jag sitter still i båten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar