fredag 6 oktober 2017

Guten Tag!

Veckans sista börsdag idag och det finns möjligheter till att det blir den femtonde raka uppgångsdagen.

Idag är det den 6 oktober och Avanza firar Oktoberfest med gratis courtage på handel med tyska aktier. Det är ett erbjudande som är svårt att motstå. Jag har sedan tidigare sett ut ett par tyska aktier, men gick igår kväll igenom Avanzas lista med tyska aktier som har bäst direktavkastning. I vanlig ordning tittade jag sen på utdelningshistorik och kursutveckling, indet här fallet jämfört med DAX. Detta resulterade inte i några ytterligare bolag än de jag redan hade på min lista. Det är inte många högutdelare i Tyskland som har en fin kursutveckling också. Sedan föll några bort pga för högt aktiepris. Det är lite svårt för en småsparare som jag att köpa aktier som kostar 1 500 kr styck. 

De bolag som jag skulle rekommendera heter TAG Immobilien, ett fastighetsbolag, och Talanx, ett försäkringsbolag. Båda har en DA på runt 4 %. I slutändan fastnade jag för TAG Immobilien, pga deras verksamhet. Efter en extra överföring från mitt sparkonto blev det 3 st TAG Immobilien. Hoppas du köper tyskt idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar